Bestuurlijk afscheid past-Gouverneur Carel Maass

Van KI-ND naar KIND

Kiwanis International Nederland District (KI-ND)

Kiwanis Nederland Fonds (KNF)

Op maandag 20 november heb ik mijn laatste functie binnen de Kiwanis Nederland organisatie (het voorzitterschap van KNF) overgedragen.

Hiermee komt er een eind aan een lange reeks van actieve jaren binnen KI-ND, 3 jaar Luitenant-Gouverneur, 3 jaar lid kascommissie KNF, Gouverneur-elect, Gouverneur 2019-2020, 3 jaar past-Gouverneur, 5 jaar KNF-bestuurslid, waarvan het laatste jaar als voorzitter.

KI ND

Ik keek en kijk nog steeds met zowel bewondering als verwondering naar Kiwanis. We doen zoveel voor onze doelgroep, kinderen, bouwen zoveel vriendschappen op, hebben daar plezier bij, maar we verdoen ook helaas tijd en geld aan de organisatie.  Ik ben er zelf bij geweest, dus ook medeverantwoordelijk, maar het Kiwanis International schip is als een groot schip, bijna niet van koers te wijzigen. Veel van hun bestuurders houden het roer, de koers, te lang, te vast in handen. Waarom? De wereld verandert steeds sneller, Kiwanis moet mee veranderen.

Desondanks hebben wij in de laatste jaren zowel binnen KIND als binnen KNF veel kunnen bereiken, met als belangrijk voorbeeld de grote bezuinigen. Mede daardoor is er nu geld beschikbaar om een nieuwe stap in de ontwikkeling van Kiwanis Nederland te zetten. Dit geld is bijeengebracht door de leden en moet dus ook aan de leden besteed worden.

Ons Kiwanis 2.0 (“Anders”) initiatief is de laatste paar jaar krachtig ingezet, de start werd jammer genoeg vertraagd door de corona epidemie.

Er zijn de laatste jaren alleen vrouwen-clubs lid geworden van KIND. Tevens zijn veel meer vrouwen gelukkig actiever geworden in het bestuur en commissies van KIND. Een rechtstreeks gevolg van de werkgroep “vrouwen bij Kiwanis”.

Bij mijn benoeming tot elect heb ik gelijk gezegd: ik heb geen tweede agenda, ik wil geen andere functie binnen de Kiwanis organisatie, noch bij Kiwanis International, noch bij Kiwanis International-Europa. Daar houd ik mij aan en daar heb ik mij altijd heel prettig bij gevoeld, want mede daardoor was ik vrij in spreken en handelen, kon ik de belangen, de inzichten van KIND beter behartigen. Dat heeft zeker in Europa geholpen, maar ik zie nu weer een terugtrekkende beweging.

Ik hoop dat Kiwanis 2.0 om te beginnen in Nederland een goede toekomst tegemoet gaat, dat we kinderen in nood blijven helpen en dat de organisatie ook in Europa (is KI-E wel nodig?) en International veel transparanter wordt. In feite moeten ze wel.

En ja, we moeten de afkorting van Kiwanis Nederland, KIND uit blijven dragen en vastleggen in de nieuwe statuten.

KNF

Wat betreft KNF zijn we op de goede weg, een kleiner daadkrachtig bestuur en sterke reductie van de kosten.  Het nieuwe bestuur gaat zich helemaal inzetten op het verkrijgen van schenkingen, donaties en legaten, om de clubs en daarmee kinderen te helpen. KNF is een ANBI-stichting.

Zie jaarverslag 22-23 op de Kiwanis site ( https://kiwanis.nl/over-kiwanis/knf ).

Het ga jullie goed, dank voor het vertrouwen, dank voor de samenwerking

Partir, c’est mourir un peu

Carel Maass, Kiwanis lid

/imagecache/lg/uploads/2023/11/logo-carel.jpg