Blog Gouverneur juni 2023

Congres Europa, Algemene Vergadering 9 september

Europees Congres in Amsterdam

Op 20 mei hield Kiwanis International Europe (KIE) voor de 56ste keer haar jaarlijkse congres (de algemene ledenvergadering). Het was mogelijk dit congres online te volgen (een 60-tal leden was online). Een 160-tal aanwezigen waren stemgerechtigd. Stemmen werd geheel digitaal uitgevoerd via de Slido-tool. Het belangrijkste agendapunt waren de voorgestelde statuutwijzigingen om in de toekomst online stemmen mogelijk te maken en zo veel meer leden een mogelijkheid te bieden een stem uit te brengen. Deze wijzigingen werden met grote meerderheid (95%) aanvaard.  Het bestuur van Kiwanis Europa kan in de toekomst ervoor kiezen om de congressen geheel of gedeeltelijk (z.g. hybride congressen) online te houden.

/imagecache/lg/uploads/2023/06/forum-dues.jpg

In de middag vond er een forumdiscussie plaats over de voorgenomen 30$ contributieverhogingen vanuit KI (Kiwanis International). KI-vertegenwoordiger Stan Soderstrom lichtte toe waarom een verhoging noodzakelijk is. KI sprak de intentie uit om zoveel mogelijk uitgaven te reduceren, echter zonder specifieke plannen voor te leggen. Hierover zal uiteindelijk door de leden op het International congres op 20-22 juni gestemd worden.

/imagecache/lg/uploads/2023/06/utrecht-boek.jpg   /imagecache/lg/uploads/2023/06/kinderkankerketting.jpg /imagecache/lg/uploads/2023/06/vliegerproject.jpg

In de namiddag waren er diverse workshops georganiseerd. Aan 3 clubs uit ons district was gevraagd een presentatie te geven over één van hun fundraising projecten. Club Westland gaf een presentatie over het jaarlijks vliegerfestival. Club Utrecht presenteerde het kinderboek 900 jaar Utrecht. Club Halderberge-Rucphen presenteerde samen met Vereniging Kanjer Ketting het initiatief om op scholen aandacht te vragen voor het thema kanker bij kinderen. Het persoonlijke verhaal van Rosa ontroerde eenieder. Alle presentatie waren zeer goed voorbereid en de sprekers toonden passie en energie. Compliment aan de teams! Helaas was de opkomst bedroevend laag.

Algemene Ledenvergadering Kiwanis Internatonal District Nederland

Op 9 september is onze ledenvergadering gepland. Reserveer alvast deze dag in jullie agenda. Deze zal dit jaar woirden gehouden in het Open Lucht Museum en zijn ook de partners van harte welkom!

Op deze AV willen we statuutwijzigingen voorleggen die het mogelijk maken in de toekomst online (of hybride) ledenvergaderingen te organiseren.

/imagecache/lg/uploads/2023/06/open-lucht-museum.jpg

Vakantieperiode breekt aan

Voor alle Kiwanis leden en hun families wens ik een zonnige en inspirerende zomervakantie toe.

/imagecache/lg/uploads/2023/06/vakantie.jpg

Piet Derks