Blog Gouverneur juni 2023

Alg. Vergadering 9 september, 2 nieuwe clubs

Beste Kiwanis vrienden,

Nieuwe clubs erbij!

Het openen van nieuwe clubs heeft mede door corona veel vertragingen opgelopen. Er zijn nu 2 vrouwenclubs die als satelliet-club klaar zijn om te charteren. Met trots mogen we aankondigen dat de club Het Gooi op 30 september zal charteren. De andere club heeft iets meer tijd nodig.

Heel bijzonder is het dat een niet-Kiwanis serviceclub ervoor gekozen heeft om zich aan te sluiten bij Kiwanis. De vrouwenclub Quota (met ruim 20 leden) uit Zeist zal op 15 oktober charteren als Kiwanis club. De eerste contacten werden gelegd begin 2022. Na een grondige analyse van opties en evaluatie van diverse serviceclubs, hebben de Quota leden recentelijk geconcludeerd dat Kiwanis qua cultuur, inclusiviteit en missie het dichtst de waarden van de Quota leden benadert.

/imagecache/lg/uploads/2023/07/quota-zeist-op-bezoek-av-2022-2.jpg  /imagecache/lg/uploads/2023/07/het-gooi.jpg

4 dames Quota op bezoek Av 2022         Aktie Kiwanis Club het Gooi i.o.

Algemene Ledenvergadering Kiwanis Internatonal District Nederland

Op 9 september is onze ledenvergadering gepland. Reserveer alvast deze dag in jullie agenda. Op deze AV willen we statuutwijzigingen voorleggen die het mogelijk maken om in de toekomst online (of hybride) ledenvergaderingen te organiseren. Tenminste 47 clubs moeten vertegenwoordigd zijn om deze statuten goed te keuren.

Dit zal de laatste traditionele AV (Congres) zijn. Daarom nodigen wij graag ook de partners van leden uit om naar het Openluchtmuseum in Arnhem te komen.

/imagecache/lg/uploads/2023/05/loods-goes-olm.jpg

In de komende jaren gaan we regionale inspiratiedagen organiseren om elkaar te ontmoeten en de AV digitaal uitvoeren om zoveel mogelijk leden de mogelijkheid te bieden een stem uit te brengen.

Geen contributieverhoging vanuit Kiwanis International

/imagecache/lg/uploads/2023/07/contributie.jpg

Eind vorig jaar had KI aangekondigd de jaarlijkse contributie te verhogen van 52$ naar 82$, een stijging van ruim 60%. Begin dit jaar hebben alle gouverneurs van de districten in Europa een protestbrief ondertekend en gevraagd hiervan af te zien en te komen met kostenreductieplannen. Op het Internationale congres eind juni in Minneapolis is door de aanwezige leden tegen de contributieverhoging gestemd. Dit laat zien dat contributieverhoging wereldwijd tot een algemeen ongenoegen heeft geleid.

Blij verrast

Deze week ontvingen we een bijdrage van €2500 van een Kiwanis club voor ons lustrumproject Het Vergeten Kind. Toch weer verheugend om zeker 5 kinderen blij te maken.

Voor de 2e keer mocht ik als gouverneur een uitnodiging ontvangen om een speldje te overhandigen. Dit keer aan Flor Potters, lid van de club Valkenswaard-Dommelland, i.v.m. 50 jaar lidmaatschap.

/imagecache/original/uploads/2023/07/50-jaar.png

Vakantieperiode

/imagecache/lg/uploads/2023/07/1.jpg

De komende 2 maanden zal het rustiger zijn in Kiwanisland. Neem de tijd om inspiratie op te doen en laten we begin september starten met veel energie om mooie fundraising projecten uit te voeren, leden te werven en nieuwe clubs op te richten. Een glimlach op het gezicht van een kind, dat is waarvoor we samen Kiwanis vormen.

Piet Derks

Gouverneur Kiwanis Nederland 2020-2023