Blog Gouverneur mei 2022

Algemene Vergadering, Hulp aan Oekraïne, Vrouwendag e.a.

Beste Kiwanis vrienden,

Kiwanis clubs weer volop in actie

Op 19 mei viert KC Stadskanaal haar 25-jarig bestaan met een golftoernooi speciaal voor een goed doel. Het Dagelijks Bestuur zal vertegenwoordigd zijn. Er komen diverse reserveringen binnen voor de Kiwanis party tent, een signaal dat clubs activiteiten aan het plannen zijn.

/imagecache/download/uploads/2020/03/lenen-kiwanis-partytent-bij-evenementen-31.jpg

Hulp aan vluchtelingen uit Oekraïne

Het blijft hartverwarmend om te zien hoeveel clubs en individuele leden in Nederland initiatieven ontplooien om hulp te bieden. Vanuit Kiwanis Nederland (district, clubs, leden) is tot op 24 april €47.927 overgemaakt naar de Kiwanis Foundation Luxemburg. De Europese districten hebben samen ruim €930.000 bijeengebracht: een geweldige prestatie! Tot op heden is ongeveer €200.000 uitgegeven. Deze middelen worden ingezet om Kiwanisclubs in Roemenië en Slovakia te helpen hulp te bieden aan de grens met Oekraïne. Wat ons betreft zou het allemaal veel sneller moeten. Gelukkig gaan er steeds meer vrachtwagens met goederen, vooral voedsel en water, richting het grensgebied en/of worden ze in Oekraïne gebracht.

Clubs in Nederland blijven doorgaan met hulp bieden aan vluchtelingen in hun werkgebied in Nederland. Samen mogen we best trots zijn dat we Kiwanians zijn.

/imagecache/original/uploads/2022/05/oekraine.png

Regiobijeenkomsten

Op de eerste bijeenkomst (regio C) in Woerden waren ruim 45 leden aanwezig. Na een korte introductie van de gouverneur en de aankomende president van Kiwanis Europa (Martien van der Meer), presenteerde Michel Oldenburg de plannen en acties van de commissie PR&Communicatie. Zijn hoofdboodschap was: willen we echt meer naamsbekendheid, dan moeten we zelf als clubs meer laten zien op social media, dat we er zijn en heel mooie initiatieven ontplooien. De pr-commissieleden zijn er om daarbij te helpen.

Maaike Roosen (voorzitter van de lustrumcommissie) sprak een dankwoord uit aan clubs die reeds een bijdrage geleverd hebben: 235 kinderen hebben we al een vakantie kunnen aanbieden (lees ook de update van het Lustrumproject in de nieuwsbrief). Er zijn een aantal clubs die nog geen bijdrage hebben geleverd. Bij deze een oproep: doe mee en help kinderen.

Het Vergeten Kind heeft veel te bieden voor kinderen. Kijk ook eens ter informatie op de website van Het Vergeten Kind: https://heppiethuis.nl

/imagecache/lg/uploads/2022/05/martien-regio-c.jpg

foto Joost Boers. Martien vd Meer Regio C

Op 12 mei zijn er 2 regiobijeenkomsten. Regio A (Limburg/Oost Brabant) komt bijeen in Roermond. Regio B (Zeeland/Brabant West en Midden) komt bijeen in Roosendaal. Regio D (Midden Nederland/Oost en Noord) gaan een bijeenkomst houden op 9 juni.

Kiwanis Vrouwendag 7 mei

Een ontmoetingsdag voor gepassioneerde vrouwen bij Kiwanis op zaterdag 7 mei. Lindy Ward heeft een interessant programma voorbereid. Een mooi initiatief waar ideeën en ervaringen gedeeld kunnen worden. Aanmelden kan nog via: lindyward@flowtrain.nl

/imagecache/lg/uploads/2022/04/kiwanis-vrouwendag-7-mei-2022.jpg

Algemene Vergadering (AV) 10 september 2022

Ook dit jaar zal de AV digitaal zijn. De voorbereidingen zijn gestart. In juni ontvangen de secretarissen van de clubs de vergaderstukken. Er zal een informatieochtend ingepland worden (via zoom) waar leden vragen kunnen stellen. Stemmen zal daarna digitaal uitgevoerd worden.

Het Algemeen Bestuur heeft ervoor gekozen ook dit jaar geen congres/inspiratiedag te organiseren. De financiële risico’s i.v.m. mogelijke annuleringen zijn te groot. Het voorstel is om in 2023 een landelijke inspiratiedag te organiseren, niet gekoppeld aan de AV van september 2023. We streven naar een datum in mei 2023. Onderwerpen voor het digitale stemmen dit jaar zijn o.a.: wel/niet structureel invoeren van de digitale Algemene Vergadering en de besteding kasreserves van KI-DN.

Piet Derks

Gouverneur Kiwanis International District Nederland 2021-2022