Blog Gouverneur november 2022

Trots zijn op wat we doen als Kiwanis clubs

Beste Kiwanis vrienden,

Op de Algemene Vergadering in september is de start gemaakt met de werkgroep “Anders Besturen”. Uit diverse clubs hebben zich 14 leden aangemeld om mee te werken aan een Kiwanis dat past bij de huidige tijdsgeest. Zoveel betrokken leden, daar mogen we best trots op zijn.

/imagecache/lg/uploads/2022/11/proud-kiwanis.jpg

Er zijn veel clubs met heel mooie projecten en heel mooie goede doelen die Kiwanis waardig zijn en waar we met z’n allen trots op mogen zijn. Jammer dat nog geen 10% van onze clubs daarover regelmatig publiceert op Facebook of op eigen website en maandelijkse nieuwsbrief van het District.  Laten we daarmee beginnen, het is een kleine moeite. Hulp nodig? Neem contact op met de commissie PR. (klik voor pr materialen op deze link. )

De weg naar 1000+ blije kinderen!

KC Westland heeft tijdens de afgelopen editie van het vliegerfeest meer dan 400 kinderen kunnen laten genieten door deel te nemen aan het jaarlijkse Kiwanis Westland vliegerfeest. Het lijkt ons supergaaf om hier een project van te maken wat in meerdere regio's gedragen wordt door de verschillende Kiwanis clubs. Het draaiboek ligt klaar en is goed te kopiëren voor gebruik in de eigen regio. Helpen jullie ons om meer dan 1000 kinderen blij te maken?

Inmiddels halen wij de lokale media elk jaar. Maar ons doel is door het groter aan te pakken de landelijke media aan te spreken.

Voor meer informatie, kun je contact opnemen met Job Grit via kiwanisvliegerfeest@gmail.com

Verschillende media-uitingen:

/imagecache/lg/uploads/2022/11/vliegerfeest-strand-molenslag.jpg

KC Belle Flucius (Bergen op Zoom) was op TV

Voor diegenen die de Kiwanis promotie film over deze enthousiaste Kiwanis club gemist hebben, hier is de link: https://youtu.be/tfTvpPkraTc   /imagecache/lg/uploads/2022/10/promotie-film-kiwanis-16-oktober-2022.jpg

Aarzel niet om deze te delen met jullie clubleden, potentiële nieuwe leden etc.

Deze club laat zien dat ook jongeren zich betrokken voelen bij het Kiwanis gedachtengoed.

Aandacht voor jubilarissen

Op 5 oktober was ik samen met LG Maaike Roosen te gast bij de KC Dommelland-Valkenswaard. Deze club zal in 2023 haar 50-jarig bestaan vieren. Een club die erin geslaagd is te verjongen en een gemengde club te worden. Op deze avond mocht ik het 50-jarig Kiwanis lidmaatschapsspeldje opspelden bij Herman Bloemen. Een passende oorkonde mocht ik hem ook overhandigen. (zie foto)

/imagecache/original/uploads/2022/11/50-jaar-lid-kiwanis.png

Clubbezoek nieuwe stijl

De vorige LG van divisie 6, Joop van Waas (West-Brabant) had voorgesteld om het clubbezoek nieuw leven in te blazen. Zijn club KC Halderberge-Rucphen gaat dit Kiwanis-jaar 3 keer met de gehele club op bezoek bij andere clubs in de divisie, onder het motto: om te kunnen samen te werken moet je elkaar eerst ontmoeten. De kosten worden samen gedeeld.

Een alternatief voor landelijke lustrum projecten?

Tijdens de eerste Algemene Bestuursvergadering is geopperd het landelijke lustrum project (iedere 5 jaar) te heroverwegen. Het animo onder de clubs voor een verplichtte bijdrage is fors gedaald. Wellicht is het effectiever en motiverender voor clubs om initiatieven te ontplooien rondom een of meerdere gemeenschappelijke thema’s. Er is zoveel nood onder kinderen in Nederland. Ouders kiezen er niet voor om hun kinderen in armoede op te laten groeien, het overkomt hen. Wij, Kiwanis, kunnen kiezen er iets aan te doen. Spreekt dit jullie aan? Geef ons een terugkoppeling.

Piet Derks

Gouverneur Kiwanis Nederland 2020-2023