Eerste Blog Gouverneur Christ van Oevelen

1 Oktober 2023

Het leek zo ver weg toen Piet mij op 28 mei 2022 peilde voor de functie van Gouverneur. Maar wat is het jaar voorbij gevlogen. Een jaar waarin we niet stil hebben gezeten.

We zijn al lange tijd druk bezig met het mogelijk maken van digitaal stemmen, zodat we de ALV hybride kunnen houden en mensen ook vanuit huis kunnen stemmen. We hoopten dit op de ALV van 09-09-2023 te kunnen bekrachtigen, maar door een te lage vertegenwoordiging van de clubs was dit nog niet haalbaar en komt hier binnenkort een losse vergadering voor.

In september 2022 hebben we met zijn allen uitgesproken, dat we het anders willen gaan doen en vanuit die gedachte is de commissie Anders begonnen. Een energieke groep Kiwanis leden, die frequent vergaderen en vernieuwende ideeën uitwerken die hopelijk als een olievlek over de clubs verspreid. Denk aan:

·         Een feest voor leden, familie, potentiële leden (uit binnen en buitenland) door leden op 27-01-2024, waarbij de opbrengst naar de Kanjerketting gaat

·         De digitale infrastructuur onder de loep nemen om te bekijken of dit beter kan

·         Clubbezoek nieuwe stijl, waarbij je met je hele club op bezoek gaat bij een andere club om zo kennis en kunde te delen

·         Vrienden van Kiwanis

·         Minor “Veranderen is mensenwerk”, uitgewerkt door studenten aan de Avans te Breda

Maar hier houdt het niet bij op. De commissie gaat door en hoopt te groeien met enthousiaste leden, die willen helpen Kiwanis weer te laten floreren.

Afgelopen jaar hebben we het ook gehad over €100.000 die we vanuit de voorziening wilden aanwenden voor de clubs om groei en naamsbekendheid te stimuleren. Deze maand zal hier een begeleidend schrijven over komen hoe de clubs een deel van dit bedrag kunnen uit nutten, waarbij het van groot belang is, dat we de successen hiervan met elkaar delen.

Maar we hebben meer in de planning voor komend jaar.

Social media is een communicatie vehicle, die we al wel gebruik, maar niet efficiënt voor ons laten werken. Daar willen we op lokaal niveau sessies voor organiseren, zodat we leren wat we wel en wat we er niet mee moeten doen.
Ook in dat kader ga ik deze maand kijken of ik deze nieuwsbrief in een video boodschap kan gieten, zodat de leden maar 1,5 minuut kwijt zijn om weer op de hoogte te zijn. Maar dat kanaal willen we ook voor andere clubs gebruiken om hun ervaringen en successen met anderen te delen.

Ik heb Sjoerd Timmermans gevraagd om in een PowerPoint presentatie de structuur van Kiwanis inzichtelijk te maken, zowel International, Europa als Nederland. Zodra deze gereed is zal hij digitaal gedeeld worden met alle leden.

Op 18-11-2023 hebben we de teamdag met het Algemeen bestuur en alle commissie leden. Tijdens deze dag gaan we een brown paper sessie houden, waarbij we grof gezegd, de bezem erdoorheen gaan halen. Na deze sessie zullen we de resultaten zeker met jullie delen.
Maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Nadat de structuur opnieuw is ingericht en de uit te voeren acties verdeeld zijn, plannen we gelijk een terugkomdag in, zodat we de peilstok erin kunnen steken.

Tot slot nog een paar successen, die ik met jullie wil delen. In het nieuwe bestuur jaar zullen er nog 2 dames clubs bij komen. De dames van Quota en de dames van Goes. Iets waar ik heel trots op ben, maar wat volledig de verdienste is van het vorige bestuur.
En natuurlijk, dat nog voor mijn aantreden als Gouverneur Sietske Hoving zich beschikbaar heeft gesteld als Gouverneur Elect. Op de ALV heb ik ook aangegeven, dat de vacature tot 01-12-2023 is opengesteld. Op 01-12-2023 zullen we bekijken wat de status is en met jullie het resultaat delen.

Zoals jullie kunnen lezen genoeg in de planning en genoeg te doen en volgende maand volgt een update van mijn zijde.

Groet,
Christ