Speelgoedbank Delft doorslaand succes

mooi initiatief KC Delfts Blauw naar voorbeeld van KC Woerden

Op de laatste ALV van 2020, net voor de lockdown, werd er binnen de Kiwanisclub Delfts Blauw (KCDB) gekeken of er in het corona tijdperk nog wel een nieuw project gestart kon worden. Het idee werd geopperd om een speelgoedbank te beginnen naar het voorbeeld van KC Woerden. Er werd contact gezocht met Woerden om te kijken en te horen hoe het daar werkte. Een viertal Delftse leden inventariseerden wat er allemaal zou moeten gebeuren om te gaan beginnen. De club besloot door te pakken en het project te starten.

“Allereerst werd er een beleidsplan gemaakt met een financiële paragraaf. Voorts werden statuten opgesteld en werd er een stichting opgericht. De Speelgoedbank Delft ging van start met een bestuur en een raad van toezicht bestaande uit leden van onze KCDB”, zegt voorzitter Speelgoedbank Piet Reedijk.`

Daarna volgde er inschrijving bij de Kamer van Koophandel, de belastingdienst en het openen van een bankrekening. De website www.speelgoedbankdelft.nl werd in eigen beheer gemaakt en een ander lid zorgde weer voor kleurenschema, logo, flyers, banners en beachvlaggen. Een prima locatie werd gevonden in Delftstede, een multifunctioneel gebouw in het centrum van Delft.

Sponsoren

“Om het financieel op de rit te krijgen deden diverse sponsoren een letterlijke duit in het zakje”. aldus penningmeester Frank de Waardt. “Naast een bijdrage vanuit de club kwam er hulp van de gemeente Delft, diverse fondsen en grote en kleine weldoeners. Zo kon een zeer gedegen begroting worden opgesteld voor een periode van drie jaar”

Secretaris Hans Nieuwpoort: “Na het eigenhandig opknappen en inrichten van de locatie zijn we in juli 2021 van start gegaan met het inzamelen van speelgoed voor onze ‘winkel zonder kassa’. Onze primaire doelgroep bestaat uit kinderen van 0 tot 12 jaar waarvan de ouders ingeschreven staan bij de Voedselbank. Deze kinderen mogen onder meer rond hun verjaardag een paar cadeaus en boeken komen uitzoeken.”

Acties

Piet Reedijk:”Door publiciteit in de lokale media ontvingen we aanvragen van verschillende instanties, kerken en andere plaatsen waar behoefte is aan speelgoed en zorgen wij voor een speelgoedbuffet ter plaatse. Diverse scholen voorzien ons van speelgoed door diverse acties te organiseren, waardoor er mooi speelgoed wordt ingezameld. Verder komen er donaties binnen via sponsorlopen en fancy fairs.”

“Mondial Movers Verhuisbedrijf Van Buuren zet de door zijn organisatie  ontworpen Speelgoededoelendozen uit bij zijn verhuizende klanten. Dat levert  rolcontainers vol met speelgoed op. Enthousiaste medewerkers van diverse bedrijven helpen ons ook graag en zorgen op allerlei manieren donaties en speelgoed binnen te halen.”

Woensdagmiddag en zaterdagochtend is de ‘winkel zonder kassa’ open voor ‘klanten’ en wordt er tegelijkertijd veel speelgoed gebracht door particulieren.

Minibiebs

Hans Nieuwpoort: “Toen de voorraad boeken die we kregen te groot werd, ontstond het idee van de Minibiebs. Eén van onze leden heeft deze fraaie Minibiebs gemaakt die nu op 6 verschillende plekken in Delft zijn geplaatst met boeken voor onze doelgroep.”

“Dit alles is alleen mogelijk met een grote groep vrijwilligers, meer dan 55 op dit moment, die alles met zeer veel plezier en voldoening doen: het beoordelen en sorteren van ingezameld speelgoed, het helpen van kinderen bij het uitzoeken van de cadeaus, het doen van kleine reparaties, maken van speciale pakketten voor individuele kindertjes enz.enz., alles onder de bezielende leiding van een bestuur waarvoor niets teveel is als het om kinderen gaat.

Mochten andere clubs geïnteresseerd zijn dan kunnen ze contact opnemen met Piet Reedijk pjreedijk@gmail.com en/of

Hans Nieuwpoort hans.nieuwpoort@kpnmail.nl