Van de Gouverneur

Hi,

Voor diegene die mij nog niet kennen heb ik een foto bijgevoegd van mij en mijn gezin. Ik ben Christ van Oevelen, gouverneur van Kiwanis Nederland. Ik ben getrouwd, heb 5 kinderen en 2 schoonzonen.

Met het Dagelijks bestuur (DB) en het Algemeen bestuur (AB) zijn we al maanden bezig om de inrichting van Kiwanis Nederland te herzien / te herstructureren. Dit zijn activiteiten, die bij de clubs en leden misschien nog niet zijn opvallen, maar die wel effect voor jullie gaan hebben. Daarom wil ik ze graag met jullie delen via deze mail.

Communicatie

Communicatie is binnen onze activiteiten van afgelopen jaar een terugkerend onderwerp. We merken, dat de manier van communiceren binnen Kiwanis niet effectief genoeg is. Zowel intern als extern. We hebben onze kanalen, zoals e-mail, social media, website, maar toch komt de boodschap vaak niet aan.
Om onze communicatie te verbeteren hebben we de volgende stappen ondernomen:

• Verzorgen van social media trainingen op locatie
  • Support Office medewerker zoeken, die met alle clubs in Nederland contact gaat onderhouden, zodat er direct contact is
  • Onderzoeken of we een nieuw communicatie platform aan kunnen schaffen, zodat we eigentijds beter met elkaar kunnen communiceren
  • Herstructureren van het AB, zodat het efficiënter/eigentijdser is ingericht en de kosten omlaag kunnen
  • Website laten aanpassen aan de hedendaagse behoeftes
  • Link op de website, waar alle KI communicatie gevonden kan worden
  • Kiwanis Facebook pagina’s aanmaken voor gelijkgestemden, zoals de golf Facebook pagina

Maar we zijn ook aan het kijken hoe we onze kennis beter met elkaar kunnen delen, door alles te digitalisering en beschikbaar te stellen voor de clubs / leden. In dit kader willen we ook de (fundraising) successen van de clubs centraal beschikbaar stellen (inclusief draaiboek), zodat andere clubs hier gebruik van kunnen maken. Een mail, waarin we deze informatie bij de clubs op willen halen volgt nog.

Ook onze geplande fundraising activiteiten delen we te weinig met elkaar. Ze staan vaak wel op de eigen websites, op ons eigen social media kanaal en heel soms op de landelijke website, maar we willen kijken of we iedere maand de activiteiten van de komende 8 weken van alle clubs met elkaar kunnen delen. Hiervoor hebben we wel input vanuit jullie nodig.

International
Onze focus ligt dit jaar op het verbeteren van de nationale organisatie, maar we hebben toch ook te maken met de internationale aspecten. Te denken aan het goedgekeurd krijgen van de nieuwe statuten door KI. Dit proces verloopt traag. Gelukkig zit er sinds kort zit weer beweging in. We hebben bij de laatste algemene ledenvergadering aangegeven, dat we de goedkeuring zouden afwachten, voordat we aan het aanpassen van het huishoudelijk reglement zouden beginnen, maar we gaan nu toch met de juridische commissie om de tafel, om te kijken of we dit proces niet kunnen bespoedigen.

KI heeft een contributie verhoging voorgesteld, waar op het congres in Denver over gestemd gaat worden. Zowel wij als de overige Europese landen zijn het hier niet mee eens, omdat de lasten in verhouding met de baten moeten staan. Dat is het nu al niet en zal het zeker niet worden, als er niets extra’s tegenover de geplande verhoging staat voor de clubs. Hier zal op het congres in Luxemburg ook over gesproken worden.

Omdat KI allerlei zaken regelt waar we niet van weten hebben wij – het dagelijks bestuur – ons zelf uitgenodigd op het kantoor in Gent. Tijdens ons bezoek hebben wij aangegeven dat het voor de clubs niet zichtbaar is waarvoor de clubs contributie betalen en dat we gezamenlijk moeten proberen, dit beter naar de leden te communiceren. Op het kantoor in Gent is het nodige beschikbaar waar de clubs gebruik van kunnen maken maar we weten het onvoldoende. (Komen we toch weer terug op communicatie).

Verder zijn we doende om de internationale structuur voor de leden (visueel) inzichtelijk te maken. Binnenkort zullen we dit delen met de leden.

Algemene Leden Vergadering (ALV)
Voor de ALV in september zijn we druk bezig met het regelen van een locatie die voldoet aan onze behoeftes. We willen de ALV interactiever inrichten en voor het gehele gezin, te denken aan:
·       Interessante gastspreker
·       Inhoudelijk deel kort en bondig houden
·       Een demonstratie over vernieuwde communicatie apps
·       Interactieve parallelle workshops
·       Activiteiten voor de partner
·       Activiteiten voor de (klein) kinderen
·       Hapje en drankje achteraf

Maar naast de jaarlijkse ALV zijn we ook aan het kijken of we een meeting kunnen organiseren voor nieuwe leden (van een bepaalde periode), zodat ze sneller wegwijs worden binnen het Kiwanis landschap en sneller een netwerk opbouwen buiten hun eigen club.

Zoals je kunt lezen, genoeg activiteiten aan onze kant, om maximaal te kunnen faciliteren voor de clubs, maar op meerdere punten hebben we zeker jullie hulp nodig om er samen een succes van te maken.

Ik zeg: Let’s do it!

Christ van Oevelen