100 jaar oud Kiwanis levert bijdrage aan Jeugdcultuurfonds Utrecht

Op zondag 29 maart 2015 speelde de beroemde pianist Misha Fomin een virtuoze pianorecital over de Zilveren Eeuw in de Hertz zaal van TivoliVredenburg. Na groot enthousiasme van het publiek volgden drie toegiften. Na afloop volgde de symbolische overhandiging van 2000 door Jan Jaap Krijtenburg, president van serviceclub Kiwanis Club Utrecht, aan Hans Spigt, voorzitter, en Jolanda Kamphuis, consulent, van het Jeugdcultuurfonds Utrecht. Het bedrag is de opbrengst van de kaartverkoop voor het concert.

Foto boven: symbolische overhandiging van een cheque door Jan Jaap Krijtenburg, president Kiwanis Club Utrecht, aan Hans Spigt, voorzitter, en Jolanda Kamphuis, consulent, van het Jeugdcultuurfonds Utrecht.

Kiwanis en Jeugdcultuurfonds zijn er voor Utrechtse kinderen
Kiwanis International bestaat in 2015 100 jaar. ‘Serving the children of the world’ is het motto van Kiwanis omdat Kiwanis projecten opzet om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling. De kaartverkoop door Kiwanis is een initiatief van de Kiwanis Clubs in divisie 5: Amersfoort, Bilthoven, Driebergen-Heuvelrug, Leusden, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist-Kromme Rijn. Het Jeugdcultuurfonds wil dat alle kinderen in Nederland zich kunnen ontwikkelen in minstens één kunstdiscipline. Het fonds ondersteunt kinderen van wie de ouders te weinig financiële middelen hebben om muziek- en cultuurlessen en materialen te betalen. Kiwanis steunt het Jeugdcultuurfonds Provincie Utrecht met een financiële bijdrage.

Misha Fomin: De Zilveren Eeuw
De laatste culturele bloeitijd van tsaristisch Rusland, ook wel genoemd de Zilveren Eeuw, leverde een uitbarsting van creatief talent op. Er ontstond een klimaat waarin een hemelbestormer als Skrjabin kon gedijen. Misha Fomin speelde een betoverend Russisch/Frans programma gewijd aan Alexander Skrjabin en zijn tijdgenoten als Debussy, Ravel, Rachmaninoff en Prokovief, honderd jaar na het overlijden van de componist Skrjabin. Het concert is georganiseerd door Stichting Mezzo Forte Piano.Door zowel de Nederlandse als de buitenlandse pers is het spel van Misha Fomin vergeleken met legendarische musici uit het verleden, zoals Lipatti en Richter. Inmiddels treedt Fomin op in de beste zalen van de wereld, zoals Carnegie Hall New York, de Musikverein Wenen en nu dus TivoliVredenburg.

Foto: symbolische overhandiging van een cheque door Jan Jaap Krijtenburg, president Kiwanis Club Utrecht, aan Hans Spigt, voorzitter, en Jolanda Kamphuis, consulent, van het Jeugdcultuurfonds Utrecht.

Zie ook: www.kiwanisutrecht.nl en www.jeugdcultuurfonds.nl/1235/regionaal/utrecht/