Kinderhospice Binnenveld

Het vijfde lustrumproject van Kiwanis Nederland was het Kinderhospice Binnenveld. Een huis, net als thuis, voor ernstig zieke kinderen.

Dichtbij je kind zijn….

Ouders van ernstig zieke kinderen hebben de mogelijkheid om dicht bij hun kind te zijn. Dit kan in het ouderverblijf dat op  1minuut loopafstand van het hoofdhuis staat. Doel van het ouderverblijf is ouders de mogelijkheid te bieden hun eigen privacy te hebben, maar toch in de buurt van hun kind te zijn. Tevens biedt het huisje de mogelijkheid ouders te laten verblijven en tegelijkertijd vaardigheden aan te leren die nodig zijn in de zorg voor het  kind. Hiermee wordt de tijd die nodig is voor overbruggingszorg van ziekenhuis naar huis verkort.

De bouw van het ouderverblijf was mogelijk dankzij vele giften van particulíeren, scholen, kerken en  fondsen.

Staying close to your child

Kinderhospice Binnenveld recently opened accommodation for the families of children staying in the hospice.  The new building provides them with much-needed privacy as well as the comfort of knowing they are a mere minute away from their children.  While they are there, the families of seriously ill children are able to learn the skills they need to care for their children at home and so shorten the period between a hospital stay and returning home.

We are extremely grateful for the generous donations we received from individuals, schools, churches and funds which made the construction of our new family accommodation possible.

€ 250.000,- voor nieuwbouw Kinderhospice

Kinderhospice Binnenveld is een huis waar zieke kinderen korte óf langere tijd kunnen verblijven, waardoor ouders en het gezin even rustig op adem kunnen komen terwijl de zorg voor hun kind in professionele handen is. De doelstelling van het hospice is het bieden van complexe zorg aan ernstig en ongeneeslijk zieke kinderen met een beperkte levensverwachting. Deze zorg wordt gegeven in een kleinschalige en huiselijke voorziening. Naast het bieden van deze zorg streeft Kinderhospice Binnenveld er naar kennis op het gebied van palliatieve zorg voor kinderen te ontwikkelen én uit te dragen. Een zeer bijzonder project.

Het bedrag van € 250.000,- dat Kiwanis heeft ingezameld, is gebruikt voor de inrichting van de twaalf slaapkamers en de snoezelruimte.

Voorzitter lustrumcommissie 2011 Gert van Lieshout:

Trots op inzet voor kinderhospice

“Uiterst tevreden.” Zo kijkt Gert van Lieshout terug op het lustrumproject Kinderhospice Binnenveld. “Het project is door omstandigheden pas ver na de lustrumdatum afgerond, maar dat doet niets af aan de waarde ervan. Wij mogen hier als leden van Kiwanis zeer trots op zijn”, aldus de voorzitter van de lustrumcommissie.

Van Lieshout: “Het bedrag van € 250.000,- dat we hebben ingezameld, is gebruikt voor de inrichting van de twaalf slaapkamers en de snoezelruimte.”

Begin april is het kinderhospice officieel geopend. Lustrumvoorzitter Van Lieshout was er natuurlijk bij. “Prachtig om te zien wat hier bereikt is. Het geeft absoluut een goed gevoel dat wij aan zoiets belangrijks een steentje hebben kunnen bijdragen.”

Ook bijdrage in natura geleverd

Het geld voor het lustrumproject is door alle Kiwanis clubs bijeen gebracht. Met name de actie van Kiwanis club Rooyse Ladies maakte veel indruk op Van Lieshout. “De clubs moesten gemiddeld zo’n € 2.500,- opbrengen voor het kinderhospice, maar het kookboekproject van deze club uit Venray bracht maar liefst € 17.000,- op. Indrukwekkend!” Bijzonder vindt de lustrumvoorzitter ook de actie van Kiwanis club Delft. “Deze club wilde in plaats van geld liever een bijdrage in natura leveren en dus is een aantal leden een paar zaterdagen naar Barneveld gegaan om rond het hospice de bestrating aan te leggen. Een mooi initiatief!”