Kiwanis en UNICEF tegen Tetanus

Kiwanis geeft 1 miljoen euro voor Stop Tetanus

UNICEF ambassadeur Monique van de Ven nam zaterdag 17 september, tijdens het Kiwaniscongres in Archeon te Alphen aan den Rijn, een cheque van 1 miljoen euro in ontvangst van serviceclub Kiwanis. De bijdrage, het resultaat van vijf jaar lang inzamelingsacties, is specifiek bestemd voor het tegengaan van neonatale tetanus.

De cheque, die onder luid tromgeroffel door twee Romeinse legionairs werd binnengedragen, vormt de symbolische afsluiting van het 5-jarige partnership tussen Kiwanis en UNICEF Nederland. Naast bestuursleden van Kiwanis, en enkele UNICEF medewerkers was ook Liesbeth Spies, burgemeester van Alphen aan den Rijn, hierbij aanwezig.

Kiwanis en UNICEF bundelen krachten tegen Tetanus

Zesde lustrumproject

Onder de naam STOP TETANUS geeft Kiwanis Nederland de komende jaren invulling aan het internationale ELIMINATE project waarin Kiwanis International en UNICEF hun krachten bundelen om een eind te maken aan tetanus bij moeders en pasgeborenen. Deze dodelijke zieke eist jaarlijks het leven van 60.000 onschuldige baby’s en een groot aantal vrouwen. Dat laten wij niet gebeuren, wij gaan voor nul.

$ 110 miljoen nodig Tetanus in 2015 te stoppen

Om te zorgen dat Tetanus bij moeders en pasgeborenen in 2015 is uitgeroeid, is het noodzakelijk dat 129 miljoen moeders en hun baby’s worden ingeënt. Er is behoefte aan vaccins, injectienaalden, veilige opslag- en transportmethoden, duizenden goed opgeleide medewerkers en nog veel meer. Naast het toegewijde werk van UNICEF en de Kiwanisfamilie is hier ook nog eens $ 110 miljoen voor nodig.

Kiwanis en UNICEF waren al eerder succesvol

Al eerder bundelden Kiwanis en UNICEF hun krachten in de strijd tegen ziekten door jodiumgebrek. Dit was een van de belangrijkste successen op het gebied van de gezondheidszorg van de 20e eeuw. Nu streven ze ernaar tetanus bij moeders en pasgeborenen uit te roeien. Omdat het project zich richt op de allerarmste en meest verwaarloosde moeders en baby’s, krijgen zij toegang tot aanvullende, levensreddende gezondheidszorg. Het einde van deze ziekte betekent het begin van een betere gezondheid voor vele gezinnen.
In de nieuwe flyer van UNICEF krijgt ook Kiwanis volop aandacht. Flyer opslaan

Partnership met UNICEF