4e Cannerberglezing van Kiwanis Heerlen - Maastricht

Woensdag 17 juni vond de 4e editie plaats van de Cannerberglezing tijdens een diner in Château Neercanne in Maastricht. Een maximaal aantal deelnemers had zich daarvoor ingeschreven. De Cannerberg Lezing, georganiseerd door Kc Heerlen/Maastricht, kent een korte, maar daardoor niet minder indrukwekkende geschiedenis. Op 2012 werd de eerste lezing verzorgd door Frans Timmermans, de huidige Eurocommissaris, in 2013 de tweede lezing door Petra Stienen, voormalig diplomate en erkend publiciste over de Arabische wereld en de derde in 2014 door de voorzitter van de Vereniging van Universiteiten, de heer Carl Dittrich. De lijn in deze geschiedenis is dat een begenadigd spreker na zijn inleiding met gasten aan tafel zit om tussen de gangen door persoonlijk over een bepaald onderwerp van gedachten te wisselen. Het uiteindelijk doel is geld te doneren aan een goed doel dat door de spreker is uitgekozen. In de afgelopen jaren werd geld gedoneerd aan de Stichting Leergeld Maastricht, Darb AlAhmar Arts School in Cairo, Egypte en Vluchteling-Studenten UAF.

Dit jaar was de Limburgse hotellier en eigenaar van een aantal gerenommeerde restaurants en tophotels in de provincie Limburg, de heer Camille Oostwegel de gastspreker. De opbrengst van de avond, € 2500,- ging naar Stichting Lalibela. Dit fonds is opgezet door de bekende schrijver Ton van Reen, die ook persoonlijk aanwezig was. De stichting zet zich succesvol in voor onder andere onderwijs aan minderbedeelde kinderen in Ethiopië. Al vijftien jaar bestrijdt Stichting Lalibela de armoede in het Ethiopische stadje Lalibela. Honderden mensen (jong en oud) worden gesteund met hun sociale project, een studentenproject, de Spirit Run, het circus of een microkrediet. De activiteiten van de stichting werpen hun vruchten af. Alle kinderen kunnen naar school, ook de gehandicapten. Tal van kinderen hebben zo een beroep geleerd en zijn aan het werk. Daarnaast hebben veel families met de hulp van de stichting eigen middelen van bestaan opgebouwd.

Bijzonder was dat de donatie van Kc Heerlen/Maastricht op de avond zelf aangevuld werd met € 500,- door een van de gasten en ook door een tweetal andere gasten nog aanvullende steun werd toegezegd.