98ste Internationale Kiwanis Conventie

De 98ste Internationale Kiwanis Conventie in Vancouver.

Een Internationale Conventie is niet te vergelijken met een Districtscongres. In 3 dagen worden naast de algemene sessies (opening, vergadering en sluiting) tientallen workshops gehouden over o.a zaken zoals: ledenwerving in de 21e eeuw, het ‘hoe’ van Fundraising en in het bijzonder elke dag wel over Eliminate (Stop Tetanus). Ontbijtsessies beginnen al om 07.00 uur ‘s ochtends waardoor uitslapen er niet bij is als je een conventie bezoekt,

Met 4.000 aanwezige deelnemers en 2.300 delegates was het een goed verlopen conventie.

Vrijdag, de dag van de Algemene Vergadering (Business Session) was een spannende dag voor onze kandidaat voor Vice President KI, Sjoerd Timmermans.

Om 07.00 uur werd begonnen met een sponsorloop voor Eliminate (Stop Tetanus) onder de slogan ‘Walk a while for a baby’. Europeanen en vele andere nationaliteiten liepen onder het Olympisch vuur een klein rondje, aangemoedigd door leden van de Circle K. De jongeren bleven ons enthousiast aanmoedigen maar liepen zelf ook mee. Een goed begin van de dag.

Daarna moest er geflyerd worden met brochures voor Sjoerd. Dat viel niet mee want de conventiehal heeft 3 ingangen waarvan in de ondergrondse garage de bussen van de verschillende hotels aankwamen. Maar met onze beperkte man- en vrouwkracht hebben wij ons best gedaan. Met de oranje caps waren wij wel herkenbaar.

Tijdens de Algemene Vergadering kwamen, vooraf aan de verkiezingen, zaken aan de orde over de financiële stand van zaken van de organisatie, de stand van het Eliminate (Stop Tetanus) project door de Kiwanis International Foundation, de voorstellen voor wijzigingen – statuten of huishoudelijk reglement.

Door electronisch te stemmen was snel te zien of een voorstel aangenomen of afgestemd werd maar ook de aantallen voor of tegen gaven een aardig beeld wat zoal de gedachten zijn in de Kiwaniswereld. 16 voorstellen namen nogal wat tijd in beslag waardoor tussentijds de stemming over kandidaten voor VP en Trustees plaatsvonden.

Sjoerd haalde het niet. Voor het eerst in de geschiedenis van Kiwanis International is een vrouw, Sue Petrisin gekozen voor de functe van Vice President Kiwanis International, dat is op zich al een zaak om ons over te verheugen. Onze kleine delegatie van ‘The Netherlands’ zaten dit jaar op de voorste rij en wij hadden natuurlijk op een andere uitslag gehoopt.

Zaterdag werd bij de sluiting ons District gefeliciteerd met het behalen van de Distinguished status in het jaar 2011-2012. Martin Poesen ontving namens alle besturen en clubs in Nederland deze waardering. Bij de sluiting werd ook afscheid genomen van de Imm Past International President Alan Penn en ook van Sjoerd Timmermans.

Komend jaar is Gunter Gasser Internationale President en zijn beleidslijnen worden nu uitgezet door zijn team 2012-2013.

Een mooie stad Vancouver en een geslaagde conventie.

Roelant van Zuylen

Foto's van het congres kunt hier zien.