Aandacht voor Kiwanis pop in Rijnstate

Vrijdag 28 februari vraagt de Kiwanis Club Arnhem, samen met het Rijnstate Vriendenfonds, aandacht voor de zogenoemde Kiwanis pop. Dit is een pop die wordt gegeven aan kinderen die in het ziekenhuis moeten verblijven. De pop wordt gemaakt door bewoners van Siza Arnhem.

Kiwanis en het Vriendenfonds staan van 08.00 tot 20.00 uur met een informatiestand in het Atrium in Rijnstate Arnhem. De Kiwanis Club wil met haar aanwezigheid in het ziekenhuis op 28 februari vooral aandacht vragen voor de KiwanisPop. Vanaf 13.00 uur geeft een aantal medewerkers van Siza een demonstratie van het maken van de KiwanisPop. Er worden ook andere door Siza gemaakte producten verkocht, zoals zeepjes, kaarsjes en koekjes in de vorm van een pop. De opbrengsten daarvan dienen voor de financiering van de KiwanisPop ten behoeve van de Kinderafdeling van Rijnstate.

KiwanisPop

Een KiwanisPop is gemaakt van katoen en ongeveer 35 cm lang, gevuld met polyester. Kinderen in het ziekenhuis krijgen niet alleen de pop, maar ook een setje stiften. De patiëntjes kunnen de KiwanisPop naar eigen creativiteit aankleden en inkleuren. De pop kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Kinderen krijgen lichaamsbesef door te benoemen waar organen zitten, de arts kan op de KiwanisPop een handeling voordoen die hij bij het kind gaat uitvoeren. De verpleegkundigen kunnen door het tekenen/kleuren van het kind op de KiwanisPop zien hoe het kind zich voelt en de pop is ook een middel voor het kind voor de verwerking en het uitspelen van de ziekenhuiservaringen. Al vanaf 2004 verstrekt de Kiwanis Club Arnhem gratis poppen aan de kinderafdeling van Rijnstate.

Bij producten voor kinderen in een ziekenhuis mag de veiligheid van de daarvoor gebruikte materialen geen punt van discussie zijn. Aan de samenstelling van de materialen is daarom uiterste zorgvuldigheid besteed.