Bericht van de lustrum commissie

Update ontwikkelingen binnen de stichting Het Vergeten Kind

Van de lustrumcommissie:

Voor deze editie van de digitale nieuwsbrief hebben wij aan Het Vergeten Kind gevraagd om een update te geven over alle ontwikkelingen binnen de organisatie nu corona de kop heeft opgestoken.

Hierdoor krijgen ook de leden van Kiwanis District Nederland een kijkje in de keuken van Het Vergeten Kind en een beeld van de uitdagingen waar de kinderen voor zijn komen te staan.

Vriendelijke groeten en stay safe!

/imagecache/lg/uploads/2020/05/hippie-lustrum.jpg

Een update van stichting Het Vergeten Kind

1 mei 2020

Door de COVID-19 pandemie en de noodzakelijke maatregelen is voor velen voor ons het dagelijkse leven behoorlijk op zń kop gezet. Ondernemers hebben het zwaar, thuiswerken lijkt het nieuwe normaal te worden en de ochtend- en avondspits lijkt iets uit vervlogen tijden. Niemand weet wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn. De scholen gaan binnenkort voorzichtig weer open in een nieuwe 1,5 meter werkelijkheid.

Gelukkig maar. Want voor kwetsbare kinderen is school de veilige haven; de plek waar ze kunnen opspannen en gezien en gehoord worden. Ook waren of zijn ze hun sociale netwerk kwijt: de juffen en meesters op school, de sportleraar, vriendjes en vriendinnetjes en hun ouders, de lieve buurvrouw  verderop in de straat. Dat geldt voor kinderen die thuis in een onveilige situatie bij hun ouders wonen,  maar ook voor kinderen die  niet thuis wonen. Ouders die nu nog minder veerkrachtig zijn door de stress en (financiële) zorgen. Maar ook voor kinderen die op een (gesloten) groep wonen; hun hun eigen netwerk valt weg, waardoor wisselende hulpverleners een nog groter probleem vormen. Verder zijn gezinshuizen en leefgroepen er vaak niet op ingericht om alle kinderen 24/7 in huis te hebben. Verveling, ruzie en stress liggen op de loer.

Het belang van een veilig en liefdevol thuis is in deze dagen voor iedereen beter te begrijpen en voor te stellen dan ooit. Daarom is juist nu de tijd om EXTRA in actie te komen voor deze kinderen! Met onze campagne Wees lief geven we mensen tips en advies wat zij kunnen doen om kwetsbare kinderen te helpen en roepen we heel Nederland op om een Hartenhuis op te hangen.

We blijven ons onverminderd inzetten om ervoor te zorgen dat we lichtpuntjes bieden aan kinderen in kwetsbare situaties. We doen dat met:

Heppie speeltips online
Samen met onze Heppie vrijwilligers delen we creatieve, sportieve of leerzame speeltips voor kinderen via Facebook en Instagram. Natuurlijk mogen volwassenen ook meedoen. Gewoon lekker even plezier maken; een Heppie-momentje om naar uit te kijken!

Heppie Verrassingsboxen
De afgelopen week en ook deze week nog bezorgen we alle kinderen die de afgelopen periode naar een Heppie Weekend zouden komen een Heppie moment thuis met onze Heppie Verrassingsbox. Hierin hebben we allerlei leuke activiteiten, spellen en materialen gedaan die ze alleen, met broertjes of zusjes maar soms zelfs ook samen met hun begeleiders van het Heppie Weekend kunnen doen. Zo kunnen ze toch nog een beetje genieten van een Heppie moment. De eerste reacties die we inmiddels hebben ontvangen van de kinderen zijn hartverwarmend.

We zijn in contact met kwetsbare kinderen
Uiteraard hebben we intensief contact met onze leden van de jongerenraad- The Unforgettables. We spreken ze vaak om te kijken hoe het met ze gaat. Via onze online tool - The Unforgettables Online - vragen wij jongeren hoe het met ze gaat en of ze nu goed contact hebben met hun hulpverleners. Vooral nu is het belangrijk om te vragen hoe het met de kinderen gaat nu ze niet makkelijk terug kunnen vallen op hun sociale netwerk.

Het Crisisfonds voor kwetsbare kinderen thuis
Dit crisisfonds, opgericht samen met Augeo Foundation en stichting Kinderpostzegels, helpt kinderen met allerlei producten die nu noodzakelijk zijn. Zodat ze kunnen leren, maar ook even kunnen ontspannen zodat de stress wat afneemt.  Het gaat met name om kinderen die uithuisgeplaatst zijn, kinderen die thuis wonen met een jeugdbeschermingsmaatregel. We zijn op 24 maart van start gegaan en hebben nu al ruim 24.000 kinderen weten te bereiken. De reacties van hulpverleners, die ook de aanvragen hebben gedaan, zijn hartverwarmend. Door vele gulle gaven van sponsors en donoren is het fonds inmiddels voorzien van voldoende middelen om de actie voort te zetten en uit te breiden. Want ook de komende periode zal de behoefte aan ondersteuning blijven.

Onze kinderactiviteiten voor komende zomer
We zetten ons met hart en ziel in om onze vaste kinderactiviteiten later dit jaar te laten doorgaan, als dit mogelijk is. Kwetsbare kinderen hebben na een lange periode van verplicht thuis zitten, wel behoefte aan onze Heppie Vakanties & Weekenden. We zetten alles op alles om ook de Heppie Zomertour naar zes (pret)parken in Nederland door te laten gaan, mogelijk iets later dan gepland.

KIWANIS Lustrum
“Achter de schermen” gaan we door met de voorbereidingen van de samenwerking met KIWANIS inzake het lustrum. Wanneer welke activiteiten precies zullen plaatsvinden is nog niet helemaal duidelijk.
De samenwerking met KIWANIS is voor ons, maar belangrijker voor al die kinderen van onschatbare waarde!
Hoe de toekomst er precies uit zal zien, is nog onduidelijk. Maar wij zullen er alles aan doen wat mogelijk is om samen met KIWANIS er een bijzonder lustrum van te maken. De kinderen verdienen het!

Wanneer er vragen zijn over het lustrum, dan kan contact opgenomen met de lustrumcommissie via jubelcommissie@kiwanis.nl

/imagecache/original/uploads/2020/05/kind-lustrum-2.png