Blog Gouverneur Carel Maass april 2020

Beste Kiwanian,

Een jaar geleden bedacht ik voor Kiwanis Nederland “mijn” motto: alleen samen zijn wij Kiwanis.

Nu is het motto in Nederland: alleen samen krijgen wij Corona onder controle.

Wat een wereld van verschil.  Wat een andere wereld.

Het belangrijkste op dit moment is: zorg er goed voor dat we elkaar niet aansteken, dat we afstand houden.

Dit geeft binnen de Kiwanis-organisatie veel problemen, waar zijn de leuke vergaderingen, waar zijn onze activiteiten, waar zijn onze verdienmodellen?  Allemaal tot minstens 28 april niet toegestaan, grote evenementen zijn tot zeker 1 juni verboden.

Vergaderen, ontmoeten, samen plannen maken, samen dingen doen zijn het cement van een Kiwanis-club.  Wat is daaraan te doen?  Videoconferenties natuurlijk, maar bel elkaar eens op, zeker de leden die de digitale vergaderingen niet kunnen bijwonen.  Kijk in kleine groepjes of er in de directe omgeving geen mensen zijn die hulp nodig hebben.  En dan maakt het niet uit of ze jong of oud zijn.

Maak nieuwe plannen voor het na-coronatijdperk. Want dat komt er zeker.

Op de website van Kiwanis staan nog meer mogelijkheden.  Binnenkort komt er een extra brief naar alle leden waarin wij een kaart-verstuur-actie aankondigen.  Doe er privé en als club aan mee.

De nieuwe website van Kiwanis Nederland gaat binnenkort online.  Ziet er mooi en verfrissend uit. Dank aan Yarka Zweers en de medewerkers van Gomotion, die er hard aan hebben gewerkt en ook dank aan de pr-commissie die het project begeleid heeft.

Een paar weken na de landelijke introductie krijgen ook de clubs de nieuwe site. Meer info over de omzetting komt binnenkort.

Gisteravond (vandaar de late blog) is besloten dat de Europese conventie te Brugge begin juni niet doorgaat.  In plaats hiervan komt er waarschijnlijk eind augustus een extra vergadering van het bestuur, waarin de statutaire verplichtingen worden afgehandeld. En natuurlijk de verkiezing van Martien van der Meer tot vicepresident van KI-E.  (De f van federatie vervalt in de nieuwe verhoudingen tussen KI en Europa).

Het doorgaan van de conventie in Indianapolis eind juni is erg onzeker.  Op 22 april valt de beslissing.

Het zou in mijn ogen erg onverstandig zijn de conventie door te laten gaan. Laat staan of Kiwanis-leden uit de hele wereld ernaartoe mogen, kunnen en willen gaan.

Het congres in Geleen (12 september) gaat vooralsnog door.

Het Lustrumproject (“het vergeten kind”) wordt even op hold gezet, de voorbereidingen gaan door. De echte PR voor de werving van gelden is opgeschort.

Tot slot, ik hoop oprecht dat we met z’n allen deze tijd gezond doorkomen. Dat we niet te maken krijgen met nabij, persoonlijk leed.

Met Kiwanis’ groet, houd afstand, blijf gezond

Carel Maass Gouverneur
Kiwanis Nederland 19-20