Blog Gouverneur Carel Maass augustus 2020

Ondanks Corona toch een drukke maand

Beste Kiwanisleden,

Het zal jullie niet ontgaan zijn! Maar er zijn verkiezingen geweest voor de functie van vicepresident van KI. Veel, heel veel mails en ook veel post heb ik van de 5 Amerikaanse en 1 Europese kandidaten gekregen. Een veel voorkomende zin daarin is: Kiwanis doet goed werk, maar te weinig mensen weten het.

Dit geldt sowieso al jaren in Nederland. Wij proberen in Nederland via de social media meer naamsbekendheid te krijgen, maar de leden, de clubs moeten wel hun activiteit doorgeven, korte teksten, veel foto’s met kinderen, aan onze secretaris. Leo helpt jullie dan verder, er is budget voor, maak er gebruik van.  Het helpt echt.

/imagecache/lg/uploads/2020/08/kiwanis-volunteers.jpg

Juli en augustus zijn traditiegetrouw rustige perioden binnen Kiwanis.  Maar alles is dit jaar anders, dus weinig “rust”.  Ik neem jullie in sneltreinvaart mee door de maand juli.

1  Goed nieuws: we hebben er weer een nieuwe Kiwanis Nederland club bij. De 17 leden van KC Belle Flucius Bergen op Zoom hebben zich aangemeld bij Kiwanis. Ze gaan nu hard op weg naar het charter. Ook op deze plaats dames super welkom en dank aan de oprichtster Daphne van de Gulik, eerste presidente Fraukje van Elst-van Eekelen en aan de LG Peter de Lepper.

2  Zaterdag 25 juli is een historische datum geworden binnen Kiwanis. Omdat de conventie eind juni niet door kon gaan (covid-19), is er een vergadering geweest met alleen de gouverneurs, de past presidenten en het bestuur. Gelukkig is 70% van die leden zo verstandig geweest niet fysiek, maar via zoom aanwezig te zijn.  De meeting ging goed, duurde veeeeeeeeeeeel te lang, maar de stemmen zijn uitgebracht.  Jammer genoeg heeft Henk Oostdam het niet gered om gekozen te worden als Trustee at Large. Te progressief, te jong?!

3  De Kiwanis Koninkrijk actie is afgesloten. Totaal hebben 70% van de clubs meegedaan, met een totale opbrengst van dik 33.000 euro. Vanuit Curaçao en Aruba komen veel dankbare berichtjes.  Dank voor al jullie bijdragen en ondersteunende berichten.

4  In juli is in Nederland de stemming geweest over de congresstukken. 3 stemmen per club en de past-gouverneurs konden hun stem uitbrengen. Het resultaat wordt tijdens de digitale meeting via zoom, op 12 september, aanvang 10uur bekendgemaakt. Inloggegevens etc. komen eind augustus.

5  Een tipje van de sluier wil ik wel oplichten: het 2-jarig Gouverneurschap (2020-2022) is ook door de stemmers aangenomen en daarmee een feit.

Tijdens de KI-vergadering hield Stan Soderstrom (directeur van KI) een toespraak, daarin sprak hij zijn zorg uit over 3 actuele zaken binnen Kiwanis:

*      Kiwanis moet steeds meer geld uitgeven aan verzekeringen voor aansprakelijkheid van haar bestuursleden, steeds meer kosten maken om aanstaande bestuursleden te laten screenen. Dat dit te maken heeft met kindermisbreuk is duidelijk maar wel erg teleurstellend.

*.      Op de Kiwanis International facebookpagina is er een discussie gevoerd over racisme. De standpunten liepen sterk uiteen, maar de gevoerde taal was laat ik het vriendelijk zeggen: niet zo fraai, voldeed niet aan de regel: behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

Kiwanis wijst iedere vorm van discriminatie af.

*       Het doel van Kiwanis: “Serving the children of the world” is door de corona pandemie, belangrijker dan ooit, maar de basis van Kiwanis, de FFF  formule (FUN, FRIENDSHIP & FUNDRAISING) heeft tegelijkertijd enorme last van de covid-19 uitbraak.  De afloop is niet te voorspellen.

Half augustus wil het bestuur een soort best ideeën brief naar de leden sturen, om hoe je als club nu en in het volgende Kiwanis jaar, zo goed mogelijk de draad weer kunnen gaan oppakken. Er is de afgelopen maand heel wat digitaal vergaderd, dat gaat goed, maar heeft ook beperkingen, maar ook wat zijn de ideeën onder de leden hoe we, welke fundraising-projecten toch kunnen uitvoeren.

/imagecache/download/uploads/2020/08/goed-idee-2.jpg

Heb jij een goed idee: mail die s.v.p.: gouverneur Kiwanis Nederland carelmaass@gmail.com

Dank alvast.

Wens jullie een goed, veilig, gezond zomerreces. Nederland is ook mooi…..