Blog Gouverneur maart 2018

Op naar de 2100 leden! Wie zal de 2100e zijn ? Dat gaan we wel vieren dan !
Ja, we geloven weer in Kiwanis. We krijgen meer nieuwe leden. Super!

We doen dingen goed, daar twijfel ik niet aan.

Maar sommige zaken kunnen ook anders.

Ik hoor veel commentaar als ik met leden praat over o.a over hun vergaderingen in de clubs.

Moet dat? Kunnen we dat ook anders doen?

Natuurlijk, dat kan!

Volgens David Allen van ‘Getting things done’ vergaderen we om de volgende redenen.

1. Informatie verstrekken: ik wil je iets laten weten.
  2. Informatie verkrijgen: ik wil iets te weten komen.
  3. Brainstormen: we moeten samen nieuwe ideeën of mogelijke opties bedenken.
  4. Beslissen: we moeten nu een beslissing nemen.
  5. Warm menselijk contact: de verbinding die ontstaat als mensen bij elkaar komen.

Spreken we dit met elkaar goed af? Durven we het daar over te hebben? Kunnen we elkaar aanspreken op;

1. Is het doel van de vergadering duidelijk?
  2. Is iedereen op tijd aanwezig?
  3. Heeft iedereen zich voorbereid?
  4. Krijgt de president de ruimte, of vinden we ons eigen verhaal toch steeds het belangrijkste?

Oh oh, mensen die zich niet voorbereiden en dan tijdens de vergadering wel het hoogste woord hebben … Of steeds opnieuw herhalen. Niet vergaderen is het probleem, maar ons gedrag.

Aan David Allen werd ook de vraag gesteld: Denk je dat de manier van vergaderen verandert in de toekomst?

“Ja zeker het zal virtueler worden. Maar vergaderingen zullen er altijd zijn . Als we over 100 jaar op Jupiter landen hebben we nog steeds een vergadering nodig om te bepalen hoe we er weer vandaan komen. Samenwerking en het aanboren van verschillende bronnen om een oplossing te vinden is altijd nodig. Alleen de manier waarop zal veranderen: het wordt virtueler, wij werken met 6 camera’s of webcams zodat we elkaar kunnen zien. Mensen moeten ook dan het gevoel hebben er echt bij te zijn. Lichaamstaal heeft veel invloed op de communicatie.De noodzaak voor vergaderen neemt toe als er verandering optreedt. Als er niets verandert en dingen op de automatische piloot gaan, heb je eigenlijk geen vergaderingen nodig.”

Dus hopelijk dames en heren vergaderen wij veel, want dan zijn we bezig met veranderen, organiseren en ontwikkelen. Maar doe het wel zo efficiënt mogelijk.

Met inspirerende groet,

Det Verhoeven