Blog Gouverneur Martien van der Meer

Gouverneur’s blog oktober 2016

Even voorstellen:

Martien van der Meer, 55 jaar ; vele jaren plezierig getrouwd met Veronica ; twee volwassen kinderen die studeren en werken. Ik werk bij een internationaal bedrijf in foodservice en facility management, als accountmanager.

Kiwanis lid bij Club Laren sinds ik in 2006 gestrikt ben door Rene Meyer. Dankbaar daarvoor, want het is een warme, levendige, hardwerkende vriendenclub die al ruim 30 jaar bestaat met ook nog steeds enkele leden van het eerste uur “aan boord”.

Ik ben geboren in Zuid Limburg en heb een fijne jeugd gehad. Dat gun ik alle kinderen van deze wereld. Helaas is de werkelijkheid anders. Kinderen helpen in clubverband, voor die kinderen die het minder hebben een betere toekomst verdienen. Daarom voor mij Kiwanis.

Afgelopen jaarvergadering in Alphen ad Rijn werd ik gekozen als opvolger van gouverneur Henk Oostdam, voor het jaar 2016-2017. Henk heeft afgelopen jaar het thema van de bestuurlijke vernieuwing opgepakt en die lijn zal ik samen met het DB van dit jaar graag vervolgen. Skype vergaderen, gebruiken groeps app, regio bijeenkomsten (voorjaar 2017) zijn daar voorbeelden van. Dat scheelt kosten en tijd. Efficiency staat voorop, het is een hele uitdaging om de rol van gouverneur te combineren met een fulltime baan. En die uitdaging pak ik graag op. Er is ook dit jaar weer een fijn team van Luitenant Gouverneurs en commissieleden om mee samen te werken en de clubs waar nodig te ondersteunen met raad en daad. We kiezen daarbij voor dienend leiderschap: “Servants of the servers for the children of the World” om het zo maar eens te zeggen.

Ik neem graag de gelegenheid om alle clubpresidenten en hun besturen in ons District te feliciteren met hun benoeming en zie uit naar een goede samenwerking en dialoog met ons DB, onder het motto “Tune in , play on”. Laten we muziek maken met ons Kiwanis orkest, elkaar helpen en ondersteunen en elkaars successen vieren.

Onze ambitie is het om kinderen te helpen. Hoe meer hoe beter. Dat zal in de uitwerking van onze plannen en onze communicatie steeds naar voren komen. Eén van de plannen voor dit jaar is de belofte om maandelijks een Gouverneur’s blog te schrijven. Bij deze.

Bij Club Laren begon het Kiwanis seizoen traditioneel met een after holiday bijeenkomst, eind augustus, met partners en bij één van onze leden thuis. Daarbij werden alle vakantieverhalen enthousiast uitgewisseld. Vervolgens zijn alweer twee vergaderingen in september gehouden want er is extra werk aan de winkel, naast onze projecten staat ook de voorbereiding van het congres voor 2017 in Laren op de agenda (zie de trailer op de website van Kiwanis Nederland). Ik heb mijn clubgenoten laten weten dat ik trots ben op hun steun en dankbaar voor alle inzet. We doen dit samen.

Op bezoek in divisie 11 (Zuid Holland) was ik begin september bij Westland Culinair in Naaldwijk. Dit mooie, door Kiwanis Westland georganiseerde evenement bestaat al 10 jaar en is daarmee een vaste waarde van de regionale culturele agenda geworden. LG Michel Oldenburg wist de presidenten van alle clubs uit zijn divisie tijdens dit evenement bij elkaar te brengen om een kick-off te geven aan het komende Kiwanis seizoen. LG’s dragen graag hun Kiwanis jack om onze naam tijdens evenementen uit te dragen.

Over partnerschappen, goed om te zien dat er meer organisaties zijn die zich inzetten voor kinderen. Leuk om er een flink aantal te ontmoeten in de wandelgangen van het congres waar ze zich presenteerden. Het congres was een mooi 6e lustrumfeest met een prachtige cheque van 1 miljoen,aan ambassadeur van Unicef, Monique van de Ven, als afsluiting van de campagne voor Stop Tetanus. Dat is niet onopgemerkt gebleven in de media en we onderzoeken hiervan nog de mogelijkheden tot verdere spin-off. Net als eerder dit jaar het feest van 50 jaar Kiwanis Club Amsterdam; draagt dit bij aan onze herkenbaarheid.

Ik was zelf ook onder de indruk van de Kleine Prinsjesdag waar we met een Kiwanis delegatie waren uitgenodigd om aanwezig te zijn. In de Ridderzaal te Den Haag werd door een “koningskind” een heuse troonrede voorgelezen en werd door middelbare scholieren gedebatteerd over kinderrechten. Er waren tweede kamer leden aanwezig en de staatssecretaris die de troonrede officieel in ontvangst nam. Mooi om kinderen zo te betrekken bij de maatschappij.

Tot slot nog een aankondiging : let op uw email in de eerste week van oktober ontvangen alle Kiwanis leden, partners en introducee’s (en speciaal ook de club voorzitters) een bijzondere uitnodiging voor de 19e november. Zorg dat je erbij bent en voorkom een hoop gedoe.

Martien van der Meer

Gouverneur 2016 - 2017