Blog Gouverneur Martien van der Meer januari 2017

Terugblikken op de maand december, het lijkt bijna onbegonnen werk.

Met prof Yunus, de Nobelprijs van de vrede winnaar 2006 met zijn organisatie van microkrediet, en Leo Janssen, oud wethouder van Laren sprak ik na, in Societeit de Witte over de Kids Peace Prize 2016. Kiwanis en Kids Rights, de organisatie die voormalig kinderombudsman Marc Dullaert mede heeft opgericht, zijn inmiddels internationaal met elkaar in gesprek en daar horen we binnen kort ongetwijfeld meer van.. (het congres op 16 september 2017 in Laren, be there!)

Kiwanis was heel goed vertegenwoordigd op 2 december bij de uitreiking van deze Kids peace prize in de Ridderzaal met Sue Petrisin (KI imm. past president), Sjoerd Timmermans (KI-Europese Federatie voorzitter), Det Verhoeven (KIDN Gov-elect), Henk Oostdam (Imm. Past gov. KIDN) en de leden van de congrescommissie van Kiwanis Club Laren Bert Harenberg en Rene Meyer.

Op 8 december bezochten we Unicef. We gaan de komende maand januari ook met andere eventuele partners in gesprek om te bepalen of zij ons toekomstig wellicht kunnen helpen met het realiseren van onze doelen. En dan bedoel ik niet alleen het helpen van kinderen, maar ook onze organisatiedoelen zoals versterking van de naamsbekendheid en onze ledenaantallen.

In Drachten werd daags daarna door Kiwanis club Drachten samen met andere serviceclubs een geweldige Stûntocht (urban trail wandeltocht in de avond) georganiseerd. Det en Chris , en ik met Veronica hebben dit spektakel meegemaakt en het toont weer aan hoeveel lokale impact we kunnen hebben, met een spectaculaire opbrengst voor NSGK van 22.000 euro. Dank dus, speciaal aan medeorganisator en oud LG van divisie 2 Thom Deutekom.

Dit is trouwens maar éen van de vele leuke decembermaand activiteiten die de diverse Kiwanis clubs organiseren. Er is zoveel wat we met z'n allen doen, ik wil iedere club nogmaals oproepen haar activiteiten aan te melden bij ons secretariaat voor plaatsing op de website en social media. Dat helpt onze Kiwanis positie verder te versterken en te bouwen aan onze eigen naamsbekendheid.

We kwamen voorts voor onze DB en AB vergaderingen in Zeist bij elkaar en hebben daar samen met alle LG's gebrainstromd over de regiobijeenkomsten in maart 2017 (zie de agenda). Als de voortekenen ons niet bedriegen worden dat hele interessante en leuke events waar je zeker bij moet zijn. Rob van der Most werd officieel geinstalleerd als LG van divisie 9 met een mooi Kiwanis golfjack.

De congrescommissie van club Laren kreeg de gelegenheid haar ambitieuze plannen aan het AB te presenteren voor 16 september 2017 in het verbouwde Singer theather/museum te Laren. Binnenkort volgt meer info, zoals beloofd.

Nog voor het eind van het jaar bezocht ik in 's-Hertogenbosch de groep Kiwanis Golden "Nederland", een snelgroeiend gezelschap dat een gezellige middag met elkaar had georganiseerd rondom de St. Jan en het bijgelegen museum. Vanwege de Kerst waren er Kerststallen in de kerk geplaatst en er waren lange wachtrijen om al dit moois te bezichtigen. Golden members dragen bij aan onze Kiwanis missie. ZIj dragen mede onze boodschap uit en verlenen hand- en span diensten. Kiwanis gaat niet met pensioen.

Ik hoop dat we in het komende jaar als organisatie weer een beetje kunnen groeien en de trend kunnen ombuigen. Wat dat betreft zijn de initiatieven van clubs waarover ik her en der in het land heb gehoord bemoedigend.

Voor 2017 wens ik U allen een gezond en Gelukkig Nieuwjaar ; en heel veel succes met het realiseren van al onze mooie Kiwanis activiteiten.

Martien van der Meer
Gouverneur 2016 - 2017