Blog Gouverneur Piet Derks februari 2021

Nadenken over toekomst na de pandemie

/imagecache/lg/uploads/2020/09/kiwanis-kidn-logo.jpg

Beste Kiwanis vrienden,

Spreuk van de maand

” A desk is a dangerous place from which to watch the world”  (John le Carré).

Wij zitten met z'n allen al bijna een jaar binnen. Raken we het zicht op de echte problemen kwijt?  Berusten we in het feit dat traditionele fundraising voorlopig niet mogelijk is? Wie opent onze ogen voor de nieuwe mogelijkheden om ons verdienstelijk te maken voor kinderen die in isolement zitten?

Kinderen helpen is onze missie

Geïnspireerd door onze nieuwe LG van West Brabant (Joop van Waas), is er een projectteam gestart om het talent binnen Kiwanis in te zetten voor het thema "Stateloosheid van kinderen in Nederland". Gezocht worden leden die lesmateriaal willen vertalen uit het Engels en leden die les willen geven voor lagere en middelbare schoolklassen. Zoals Joop zei: "we moeten leren omdenken", de tijd van geld doneren uit fundraisingprojecten is voorbij, we zullen meer handen-uit-de-mouwen aktiviteiten moeten ontplooien.

De eerste maand in het nieuw jaar zit er al weer op

Op 16 januari hadden we een Zoom-sessie met Algemeen Bestuur gepland. De opkomst was 100%!  De LG's van Noord en Zuid Limburg gaan een regiobijeekomst houden op 18 februari via het digitale platform. Anderen twijfelen nog of daarvoor belangstelling is. Waar iedereen het over eens is, is de vraag: "hoe houden we verbinding met en tussen de clubs?".

Inmiddels zijn er 2 nieuwe LG's toegetreden. Sjors van der Meer gaat Louis Huissen vervangen. Zij is daarmee de jongste LG ooit! Emmy Ruber wordt de opvolger van Fons Alberts in Zuid Limburg.

Internetcafé:  “laat je inspireren door onze gast aan tafel”

Inmiddels hebben we 4 bijeenkomsten gehad. De opkomst is aan de lage kant, maar de inhoud was steeds top! Aanstaande zondag 7 februari presenteren 4 studenten van de Avans Hogeschool Breda hun studieresultaten: hoe jongeren tussen 30 en 40 jaar aan Kiwanis binden?

Landelijk congres nieuwe stijl:  “Een Inspiratie dag voor clubs op 11 september”

De voorbereidingen voor dit congres nieuwe stijl zijn begonnen. We gaan ervan uit dat in september weer bijeenkomsten met een groot aantal deelnemers mogelijk is. Rond mei/juni zal wel duidelijk zijn of dit een reële verwachting is. Ik nodig iedereen uit het organiserend team te voeden met suggesties / wensen (stuur mij een email).

Wat is KCF? Kiwanis Children Fund van Kiwanis International

Sinds kort krijgen leden rechtstreeks mailing vanuit KCF met voorbeelden van projecten die door KCF gerealiseerd zijn. Mij bereikt regelmatig de vraag in hoeverre we als Kiwanis in Nederland hiermee iets moeten doen. Zoals begin deze maand toen er een oproep gedaan werd om het "schoenen project" voor kinderen in Roemenië (via een KCF rekening in Luxemburg). Wel nu: het is aan de clubs te besluiten of men wenst te doneren. Wij hebben dit jaar alle aandacht gericht op ons Lustrumproject "Het Vergeten Kind". Daar gaan we een succes van maken!

Piet Derks

Gouverneur Kiwanis Nederland 2020-2022