Blog maart 2021 Gouverneur

Geslaagde Regiobijeenkomst, kansen voor nieuwe initiatieven

Beste Kiwanis vrienden,

Spreuk van de maand

” A mind is like a parachute, it only works when open”  (Frank Zappa).

Voorlopig zitten we nog met handen en voeten gebonden aan de restricties die covid-19 met zich meebrengen. Ook al zal het overgrote deel van de bevolking gevaccineerd zijn tegen september, dat betekent nog niet dat we dan weer alle teugels kunnen laten vieren. Laten we onze "mind" openen en experimenteren met andere wijzen van club-zijn. Ontegenzeggelijk heeft covid-19 ook vernieuwing gebracht. Diverse clubs hebben de draad opgepakt en houden via de digitale snelweg contact. Ik heb in de voorbije 4 maanden vele malen meer contacten kunnen ontwikkelen met anderen (zowel in ons land als internationaal) dan mogelijk geweest zou zijn zonder de digitale platforms. Zonder te reizen, zonder vergaderingen op locatie en zonder kosten te maken, allemaal veel minder leuk dan wanneer we elkaar van nabij zien, maar zeker zo effectief.

De eerste regiobijeenkomst in het nieuw jaar was op 18 februari

De regio Zuid-Oost en Zuid Zuid-Limburg hielden een zoombijeenkomst met ruim 50 deelnemers. Het thema van deze avond was: mogelijkheden voor digitale fundraising. Twee jonge mannen uit Oost Brabant hadden in ruim 10 jaar tijd een bloeiend bedrijf opgebouwd op het gebied van bedrijfsuitjes, familiefeestjes etc. Met 20 mensen in vaste dienst en een 20-tal oproepkrachten realiseerden zij ruim 2000 evenementen per jaar. Totdat covid-19 in maart 2020 in 1 week tijd nagenoeg alles tot nul gereduceerd had. Zij hebben zich opnieuw uitgevonden en bieden eenzelfde pakket aan, maar dan digitaal. Het loopt nu als een trein!

Bij wijze van experiment bieden zij aan Kiwanis de mogelijkheid om enkele van hun producten te verkopen. Een gedeelte van de opbrengst gaat naar het Lustrum project Het Vergeten Kind (voor een spel dat 28€ kost gaat 10€ naar Kiwanis).

Laten we als Kiwanis clubs met dit model experimenteren, door zelf projecten te bedenken voor eigen goede doelen.

Carel Maass bedankte Fons Alberts voor zijn ruim 3 jaren als LG voor Zuid Limburg.

Als opvolgers voor Fons zijn welkom geheten: Emmy Ruber en Luciene Dieteren van KC Sittard-Geleen Land van Gulick.

De volgende digitale regiobijeenkomsten zijn gepland:

- regio B (Zeeland en West Brabant): 22 april

- regio C (Holland Zuid, Holland Midden en Flevoland-Gooi): 15 april

- regio D (Centrum Oost, Noord Oost en Centrum West): 26 maart

Internetcafé:  “laat je inspireren door onze gast aan tafel”

Op 7 maart komen twee clubs aan het woord. KC Brunssum en KC Assen zullen hun ervaringen delen met "vrienden van Kiwanis", een bijzondere samenwerking met sponsoren en ondernemers. Zie voor meer informatie de oproep in deze nieuwsbrief.

Kiwanis Academy Europa

Zoals al eerder gemeld is sinds dit bestuurdersjaar een enorme reeks trainingen en introductie webinars aangeboden geweest door het team van Kiwanis Europa in Gent.  Bekijk de newsletter van Kiwanis Europa. In maart wordt een webinar gegeven over een vergelijkend onderzoek naar systemen om digitaal te stemmen. Klik voor het programma op de volgende link: programma Avademy Kiwanis Europa

Ook wij als district kunnen lezingen, trainingen etc. op het Kiwanis Academy Platform plaatsen (in het Nederlands).

Piet Derks

Gouverneur Kiwanis Nederland 2020-2022