Brandwondencentrum Maasstad Ziekenhuis ontvangt Kiwanis poppen

Op donderdag 19 februari 2015 overhandigden Tanja van Sijp en Bernadette Morsink van “Kiwanis Club Rotterdam Zuid” de eerste doos met 50 Kiwanispoppen aan het Brandwondencentrum Maasstad Ziekenhuis. Deze poppen gaan door de medewerkers van het Brandwondencentrum gebruikt worden bij de behandeling van kinderen; om de behandeling uit te leggen en angst weg te nemen. Daarnaast mogen de kinderen zelf op de pop tekenen.

“Een opname in het Brandwondencentrum is een indrukwekkende gebeurtenis voor een kind. De Kiwanispop zorgt onder meer voor afleiding en helpt bij het verwerken van het opgedane leed”, aldus Rob van Komen, teamleider Brandwondencentrum.

Kiwanispop als steun bij behandeling in ziekenhuis

Een Kiwanispop wordt aan een kind gegeven tijdens de voorbereiding op een behandeling. De pop wordt gebruikt om aan het kind uit te leggen wat er precies gaat gebeuren. De hele behandeling kan door de behandelend arts, verpleegkundige of pedagogisch medewerker op de blanco pop worden getekend. En het kind kan ook zelf met stift en potlood aan de slag. Daarnaast kunnen ziekenhuisspullen op de pop gebruikt worden. Er kan bijvoorbeeld een verband worden aangelegd bij de pop.

Het gebruik van de Kiwanispop kan (iets van) de angst wegnemen die bij een kind heerst voor een operatie of andere vorm van behandeling. Daardoor is de kans groter dat een kind de situatie waarin het zit gemakkelijker kan accepteren. De pop mag - bij ontslag uit het Brandwondencentrum - mee naar huis. Zo kan het kind met behulp van de pop antwoord geven op vragen van klasgenoten, vrienden, vriendinnen en familieleden.

Samenstelling Kiwanispop

De Kiwanispop is een pop van ongeveer 35 centimeter lang, in de vorm van een gestileerd kinderfiguur, gemaakt van katoen en gevuld met polyester. Sinds 1993 delen Kiwanis Clubs over de hele wereld de poppen uit aan kinderen in ziekenhuizen. In Nederland worden de Kiwanispoppen geproduceerd bij Siza in Gelderland en Abrona in Utrecht, waar mensen werken met een arbeidsbeperking.