Buiten spelen helpt bij het verwerken van traumatische ervaring

De gezichtjes van de kinderen stralen als ze naar buiten hollen richting de twee nieuwe, houten speelhuisjes. Eigenlijk is het niet meer dan een houten vloer op palen, een puntdak en twee zijwandjes. Meer is niet nodig om deze kinderen naar hartenlust te laten spelen en plezier te maken met elkaar. Ook de groepsleidsters zijn verheugd over de nieuwe aanwinsten, die zij dankzij de Bredase Kiwanisclub Aa of Weerijs in ontvangst mochten nemen.

“Buiten spelen en bewegen helpt bij de verwerking van een traumatische ervaring”, zegt Nel Maas, teamleider kindervoorziening bij Valkenhorst. “Het is voor hen belangrijk om weer een goede basis te krijgen, zodat zij straks sterker terug kunnen naar de thuissituatie.”

De huisjes zijn gemaakt van duurzaam en natuurlijke materialen. Ze hebben niet alleen waarde tijdens gewone activiteiten buiten maar hebben ook een belangrijke rol bij het therapeutisch spelen. De jaarlijkse fundraisingsavond ‘Klinken met asperges’ vormde de basis van de opbrengst voor dit goede doel, gekozen door de Bredase Kiwanisclub.