Burgemeester van Utrecht ontvangt kinderboek Kiwanis Utrecht

Vrijdag 12 oktober overhandigden kinderboekenschrijfster Martine Letterie en de jonge boekenwurm Fatima van de Parkschool het eerste exemplaar van Het mysterie van de zwarte mantel aan burgemeester Wolfsen. “Ik waardeer het zo erg dat dit boek is gemaakt!”, aldus de burgemeester. Het verhaal speelt zich af in Utrecht ten tijde van de vredesonderhandelingen in 1713. Het boek en de bijbehorende wandeling voor kinderen – en ouders - zijn vanaf nu verkrijgbaar in winkel en VVV.

De populaire schrijfster Martine Letterie las voor uit haar boek en beantwoordde vragen van de ruim vijftig aanwezige basisschoolleerlingen van de Parkschool Lombok, de Utrechtse Schoolvereniging en de Daltonschool Rijnsweerd. Letterie: “Het schrijven van het boek was een ontdekkingsreis door een bijzonder moment in de Utrechtse én internationale geschiedenis. Ik heb het met veel plezier gedaan en ik ben daardoor anders naar de stad Utrecht gaan kijken. Ik hoop dat dit ook voor de lezers geldt!"

Wandelen maar!
Bij het boek hoort een wandeling met opdrachten langs de locaties die voorkomen in het boek. De aanwezige kinderen kregen de primeur van deze wandeling. Wolfsen: “Als je door de stad loopt, kun je deze alleen begrijpen als je de geschiedenis van de stad kent. Het is heel belangrijk om dit al jong mee te krijgen”. De wandeling is vanaf heden verkrijgbaar bij VVV Utrecht. Het boek is een samenwerking van Vrede van Utrecht, Uitgeverij Leopold, Kunst Centraal, Kiwanis Club Utrecht en Het Utrechts Archief.

Zwarte mantel
Martine Letterie schreef twee kinderboeken over de Vrede van Utrecht: Gevangen op het kasteel, dat verscheen in juni 2012 en Het mysterie van de zwarte mantel. In het laatstgenoemde boek, gesitueerd in het Utrecht van 1713, moeten Dirk en Marie voorkomen dat een man met een zwarte mantel de vrede tegenhoudt en hun land een slechte naam bezorgt. Het boek wordt uitgegeven door Uitgeverij Leopold. In 2013 viert Utrecht 300 jaar Vrede van Utrecht met een internationaal, cultureel programma. Het boek draagt bij aan deze viering.

Kiwanis Utrecht
Initiatiefnemer van het kinderboek over Vrede van Utrecht is Kiwanis Club Utrecht. Het doel van de Kiwanis is om kinderen te betrekken bij stad en regio Utrecht. Kunst Centraal realiseert later dit jaar lesmateriaal bij het boek in het kader van Vrede van Utrecht op School. Scholen in de provincie Utrecht kunnen zich hier voor inschrijven.

Informatie
Het boek is te koop in De Utrechtse Kinderboekhandel en vele andere boekwinkels. De wandeling is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar en verkrijgbaar via VVV Utrecht, Domplein 9. Meer informatie over het Vrede van Utrecht op School vindt u op www.vredevanutrecht2013.nl/opschoolof kunt u opvragen via: educatie@vredevanutrecht.nl.

Bijlage: foto Anna van Kooij van overhandiging boek