Charter Bredase Kiwanisclub ‘Aa of Weerijs’

FUNDRAISING IN TIJDEN VAN ECONOMISCHE TEGENSPOED
Tijdens het officiële charter van de uit 21 ondernemende vrouwen bestaande Bredase Kiwanisclub ‘Aa of Weerijs’ op zaterdag 15 oktober jl. vroeg Jan de Werd, directeur Valkenhorst, aandacht voor fundraising in tijden van economische tegenspoed. “Als de druk op de gemeentelijke financiën toeneemt, kunnen wij niet meer de basisservice aan onze cliënten bieden”, aldus De Werd. “Door haar netwerk kan Kiwanis gelukkig meer aandacht vragen voor onze financiële positie.”

Niet zomaar een onderwerp voor een feestelijke middag met officiële gasten uit de hele regio. Het percentage kinderen dat te maken krijgt met huiselijk geweld stijgt nog altijd en dit geweld komt voor in alle lagen van de bevolking. De Kiwanisvrouwen hebben daarom besloten dat hun presentatie als club wordt gedaan in de vorm van een introductiefilmpje. In dit filmpje staat de camera gericht op het belang van fundraising voor groepen kinderen in Breda of directe omgeving met een knipoog naar de maatschappelijke hervormingen in onze huidige samenleving.
Alfred Arbouw, locoburgemeester Breda beaamt dat er sprake is van een zorgwekkende stijging van huiselijk geweld en dat lagere overheden niet kunnen en mogen weglopen voor hun verantwoordelijkheden. “Door het teruglopen van de subsidies vanuit de overheid zullen maatschappelijke organisaties steeds meer te maken krijgen met tekorten. Serviceclubs als Kiwanis spelen een belangrijke rol bij het verwezenlijken van (kleinschalige) projecten voor maatschappelijke instellingen.”

Postzegel
Tijdens de officiële academische zitting ontvangt President Wilma van Beurden het charter uit handen van Gouverneur Martin Poesen. Er worden felicitaties overgebracht vanuit Venray door zusterclub ‘Rooyse Ladies’ en de kubus wordt overhandigd door sponsorclub ‘Tholen’. Aan het einde van de zitting introduceert Wilma van Beurden een Kiwanispostzegel, die speciaal voor deze gelegenheid is ontworpen. De elementen van de rivier Aa of Weerijs, het Kiwanispopje en de huisstijlkleur blauw vormen de basis van dit ontwerp. De postzegel is vanaf vandaag verkrijgbaar via onze websitewww.kiwanis.nl/weerijs. Misschien een goed idee voor de komende kerstkaartenmailing. De opbrengst van deze actie komt ten goede aan het project Valkenhorst.

Valkenhorst
In het charterjaar van de Bredase vrouwenclub richt de aandacht voor fundraising zich volledig op Valkenhorst. Dit is een instelling die hulpverlening en opvang biedt aan gezinnen en tienermoeders, die met huiselijk geweld te maken hebben. Voor kinderen, die getuige en/of slachtoffer zijn van huiselijk geweld, is een specifiek uitgebreid begeleidingsaanbod opgezet. De gelden zijn bestemd voor herinrichting van de tuin en een opknapbeurt van de aanwezige speeltoestellen.