Charter Kiwanis Club of Golden West Brabant

Op 31 mei 2012 is de Kiwanis Club of Golden West Brabant officieel lid geworden van de Kiwanis Familie. Ten bewijze daarvan heeft gouverneur Martin Poesen op 14 augustus in hotel De Reiskoffer te Bosschenhoofd aan de club het charter uitgereikt. Dat gebeurde tijdens de maandelijkse bijeenkomst, die deze keer gewijd was aan een bezoek aan Oudenbosch.

Het is de eerste golden Kiwanis Club in Nederland. Een volwaardige Kiwanis Club. De uit heel West Brabant afkomstige leden zijn gemiddeld boven de vijfenzestig jaar. Doordat ze merendeels niet meer in een reguliere functie werken waren voor hen veel netwerken verdwenen. De Golden Club biedt ze de mogelijkheid op plezierige wijze met en van elkaar te leren. De horizon kan verbreed worden door samen te initiëren en te stimuleren. De verworven vrije tijd wordt actief, nuttig en aangenaam in prettig gezelschap doorgebracht. Daarbij speelt steeds 'serving the children of the world' een rol. Er zijn twee uitzonderingen op de algemene regels van Kiwanis Clubs: een golden club hoeft niet aan fundraising te doen (het mag wel) en er geldt geen presentieplicht.

In september 2010 is de club gestart als een satelliet van Kiwanis Club Steenbergen e.o. De eerste leden waren voor een deel afkomstig van bestaande Kiwanis clubs, voor een deel waren het ook met de Kiwanis organisatie onbekende mensen. Zij onderschreven allemaal de doelstellingen. In de loop van twee jaar is de groep gegroeid tot zeventien. Opvallend daarbij is dat een aantal in een soms wat verder verleden al lid was van een Kiwanis Club, door omstandigheden op moest zeggen en nu weer terug is gekeerd.

Maandelijks wordt een bijeenkomst gehouden die overdag plaatsvindt. Naast een korte vergadering staan een lunch en een activiteit op het programma. Die activiteit kan dicht bij huis zijn (zoals stadswandelingen in Bergen op Zoom en Roosendaal, bezoek aan musea in Klundert en Roosendaal) maar ook verder weg (bijvoorbeeld een bezoek aan de tentoonstelling van de collectie Rademakers in Den Haag, een aparte stadrondleiding in Antwerpen of een bezoek aan Heusden).

Maar ook maatschappelijke zaken worden niet geschuwd. Toen najaar 2011 museum Tongerlohuys met ondergang werd bedreigd slaagde de Golden Kiwanis Club West Brabant erin om in enkele dagen een website op te zetten voor steunbetuigingen. Na enkele weken kon een groot aantal aan de desbetreffende wethouder worden overhandigd. Gelukkig is het museum er nog steeds!