Club in actie voor jeugd én ouderen

Leerlingen basisscholen bedenken ideeën leefomgeving!

Kiwanisclub Land van Cuijk wil, net als alle Kiwanisclubs graag iets betekenen voor de samenleving, en in het bijzonder de jeugd in de ruime regio. Hetzij in activiteiten, financiële ondersteuning of bijvoorbeeld menskracht.

Dankzij de bijdragen van de clubleden, sponsoren en bezoekers zijn deze activiteiten doorgaans goed voor een mooi geldbedrag, dat voor het grootste deel meteen aan het vooraf bepaalde goede doel of doelen wordt gedoneerd.

Maar inmiddels is door het succes van deze evenementen ook een aardige reserve ontstaan, die Club Land van Cuijk graag aan doelen binnen de regio zou willen besteden. Maar niet precies weet waar te beginnen en bovendien in het kader van de participatiemaatschappij jongeren graag laat meedenken.

Daarom zijn de leerlingen van de basisscholen in het Land van Cuijk in de herfst van 2019 benaderd om met ideeën te komen. Ideeën die moeten gaan over het verbeteren van de eigen leefomgeving, ontstaan vanuit de leerlingen zelf. Dat kan de eigen school zijn, wijk, straat of dorp.

En in zeer speciale gevallen mag het ook een persoon zijn die het moeilijk heeft en waarvoor je iets bijzonders wilt doen.

Er is door de scholen in ruime mate gereageerd.

Daarom mocht de Club Land van Cuijk al een eerder een cheque aanbieden in het dorpje Beugen, vorige week donderdag werden de leerlingen van basisschool Sint Anna in Vortum-Mullem beloond voor hun idee. En net als in Beugen was een bedrag van bijna 1.000 euro beschikbaar, bestemd voor de aanschaf van spelletjes die gebruikt gaan worden door oudere bezoekers van de Huiskamer van Vortum in de multifunctionele accommodatie Knilles.

‘Het is natuurlijk erg leuk dat ook het plan van onze leerlingen op deze manier is beloond’, aldus leerkracht Hilde Wolters van bs Sint Anna.

‘Het plan is door de leerlingen zelf bedacht. Ouderen waren al altijd welkom bij ons in de school om samen met onze leerlingen iets te doen, maar sinds MFA Knilles er is zijn de gezamenlijke spelletjesmomenten daar. Alle senioren uit het dorp zijn welkom om mee te doen. Er was de wens om een aantal nieuwe, wat eigentijdse, spellen aan te kunnen schaffen. Het gaat om verschillende spellen die zijn afgestemd op de doelgroep. Het plan is door de Kiwanisclub beoordeeld en goedgekeurd. Erg leuk natuurlijk’, aldus de leerlingen én de ouderen.
‘Ook hier weer heeft corona ervoor gezorgd dat het even op zich heeft laten wachten maar vandaag konden we de spellen eindelijk officieel overhandigen aan de gebruikers.’

Als beloning voor het meedenken kreeg iedere deelnemende school sowieso al een bedrag van 250 euro ter vrije besteding aangeboden.

Medio november wordt in het naburige Vierlingsbeek een veilige oversteekplaats voor schoolkinderen geopend, ook weer mogelijk gemaakt door dit project van Kiwanisclub Land van Cuijk.

Bijlage: foto
Onderschrift: Overhandiging van de spellen in MFA Knilles in Vortum Mullem door de leerlingen, onder toeziend oog van o.a. leerkracht Hilde Wolters en Kiwanis-bestuurslid Gert van Lieshout.