De eerste Roefeldag in Venray een groot succes!

Ondanks dat de zon niet de hele dag scheen hebben bijna 200 kinderen van groep 8 van de Venrayse basisscholen volop genoten van de eerste Roefeldag in Venray. Op vrijdag 17 juni organiseerde Kiwanis Club Rooyse Ladies samen met Stichting Primair Onderwijs Venray (SPOV) deze ontdekkingsreis langs 131 bedrijven in Venray en omgeving. Een dag die dankzij de spontane en enthousiaste inzet van de medewerkers van deze bedrijven een groot succes is geworden.

Startsein

Het startsein van de eerste Roefeldag werd gegeven door loco-burgemeester Jan Loonen en voorzitter van SPOV Yvonne Raaijmakers. Beide benadrukkten ze hoe belangrijk het is om nu na te gaan denken over de toekomst. Wat wil je later worden en wat moet ik daarvoor doen? De leerlingen van groep 8 zitten in de laatste weken van de basisschool en beginnen over zo'n twee maanden aan een nieuw begin op de middelbare school. Gepakt en gezakt gingen de leerlingen op pad naar de bedrijven. Een heel puzzelwerk om alle groepjes op de juiste tijden bij de juiste bedrijven te krijgen maar met de hulp van onderwijzers, ouders en de Kiwanisleden verliep dit allemaal perfect. Pannenkoekhuis De Perdstal verzorgde een heerlijke lunch waarna het middagprogramma verder ging langs de vele bedrijven. De ruim 45 groepjes bezochten elk vier of vijf bedrijven op deze dag. Een hele klus die bij iedereen veel indruk maakte.

Roefelen

De naam Roefeldag komt van het Belgische woord “roefelen” dat snuffelen of ontdekken betekent. Op de Roefeldag oriënteren kinderen zich op een leuke baan in de toekomst en bekijken op een actieve manier wat ze later allemaal zouden kunnen worden. De kinderen uit groep 8 nemen een kijkje in de werkwereld van volwassenen.

Ze mochten tijdens deze dag binnen kijken bij allerlei bedrijven, instellingen en winkels om zelf te ervaren hoe het is om een beroep uit te oefenen! Voor een kind is het geweldig om op één dag verschillende beroepen te ervaren.

Veel meegemaakt

De kinderen hebben veel meegemaakt tijdens hun ontdekkingsreis. Ze konden veel dingen zelf uitproberen en allerlei vragen stellen aan de rondleiders. Zoals… "moet een patiënt de ambulance zelf betalen?" en "hoe wordt je nou advocaat van een zware crimineel", "wat is het goedkoopste product", "hoe oud wordt een kip?" maar natuurlijk ook "hoe lang moet je hiervoor studeren?". Er mochten haren geföhnt worden bij de kapper, taartjes gemaakt worden bij de taartexperts, leren "sproeien" als een DJ, kijken hoe het lassen in zijn werk gaat, hoe champignons groeien, luiers verschonen, een longfunctietest uitproberen, snoepzakken gevuld, bomen zagen en nog veel meer. Sommige kinderen hadden het geluk om Dylan Haegens te treffen bij zijn opnames en konden toen nog snel een handtekening scoren!

Volgend jaar

Ook volgend jaar organiseren de Rooyse Ladies weer een Roefeldag, samen met SPOV en de vele bedrijven in de Venrayse omgeving. De organisatie hoopt dat er voor volgend jaar nog meer bedrijven gaan meedoen om aan de kinderen te laten zien hoe interessant hun vakgebied is. Vele bedrijven hebben na deze dag al meteen aangegeven volgend jaar weer mee te willen doen omdat ze het zelf ook zo leuk hebben ervaren. Indien u zich als bedrijf nu al spontaan wilt aanmelden voor het volgend jaar, dan kunt u een mail sturen naar roefeldag@kiwanisderooyseladies.nl of neem gerust contact op met een van de Rooyse Ladies.

Kind staat centraal

Bij de Kiwanis clubs over de hele wereld staan de kinderen centraal. Door deze dag te organiseren zetten de Rooyse Ladies de kinderen uit Venray even centraal. Niet door het inzamelen van geld maar door hen op weg te helpen naar een geslaagde toekomst. Voor meer informatie over de activiteiten die de Rooyse Ladies organiseren bezoek de website: www.kiwanisderooyseladies.nl