De Kiwanis pop als inzet voor Stop Tetanus in samenwerking met stichting Textiel Plus

Textielfestival

Op het vijfjaarlijks Textielfestival, dat van woensdag 13 t/m zaterdag 16 mei 2015 plaats vindt in Leiden, presenteert Stichting Textiel Plus in het Scheltema gebouw haar afscheidstentoonstelling. In beeld en tekst wordt een impressie gegeven van het dagelijks leven tijdens de bestaansperiode van de stichting en wordt teruggeblikt op 60+ jaar Stichting Textiel Plus. Zowel bij de voorbereidingen als tijdens de feitelijke presentatie in het Scheltema gebouw, is een belangrijke rol weggelegd voor het ‘Poppenspoor’ dat Kiwanis poppen door de expositie zullen trekken.

Kiwanis poppen

Oorspronkelijke opzet van de Kiwanis poppen is om kinderen die in het ziekenhuis belanden, gerust te stellen door hen een pop te geven waarop de arts kan aangeven welke ingreep hij of zij gaat verrichten. Kinderen zijn zo enigszins voorbereid op wat er gaat gebeuren. Tijdens het verblijf in het ziekenhuis kunnen de kinderen hun pop bewerken en versieren, waarmee het een heel persoonlijke pop wordt, een bijzondere herinnering aan de ziekenhuisopname.

Stichting Textiel Plus

De Stichting Textiel Plus realiseert een boeiende expositie tijdens het Textielfestival 2015, met de nadruk op de ontwikkeling van textiel als beeldend medium. Daarin nemen de Kiwanis poppen een eigen plaats in. Kunstenaars wordt gevraagd een kunstwerk te maken met de Kiwanis pop als basis. Deze poppen worden tijdens de tentoonstelling verkocht. De opbrengst gaat rechtstreeks naar het Stop Tetanus project van Kiwanis.

In de aanloop naar de manifestatie zullen veel groeperingen benaderd worden met het verzoek de Kiwanis pop te verfraaien. Scholen, verenigingen met een creatieve inslag, academies, enz. worden enthousiast gemaakt om mee te doen. Tekenen, schilderen, borduren, naaien…., alles staat vrij om naar eigen inzicht een mooie pop te maken. De bewerkte poppen worden op enig moment, in het hele land, tentoongesteld op de school of in het verenigingsgebouw. Alle poppen kunnen verkocht worden. De opbrengst van de poppen gaat ook naar het Stop Tetanus project van Kiwanis. De drie mooiste poppen, te beoordelen door de school of vereniging zelf, worden opgestuurd naar Stichting Textiel Plus. Deze poppen zullen op de expositie in Leiden te zien zijn.

Kiwanis Clubs

Voor Kiwanis Clubs is dit een mooi project om lokaal uit te zetten. Scholen en verenigingen worden gevraagd mee te doen. De opbrengst gaat via de lokale Kiwanis Club, na aftrek van de kosten, naar Stop Tetanus. Elke deelnemende club kan op deze wijze haar toegezegde bijdrage waarmaken. Op korte termijn worden meer mededelingen gedaan via de website of andere Kiwanis kanalen en is het promotiemateriaal voor deze actie beschikbaar.

Meer informatie vindt u hier