Druk bezochte landelijke Kiwanis Besturendag 2012

Stipt om 10 uur op zaterdag 27 oktober 2012 verwelkomde gouverneur Rik Goedman in congrescentrum Figi in Zeist de deelnemers aan de landelijke Besturendag 2012. Met 87 deelnemers een goede opkomst. Een oude traditie lijkt daarmee in ere hersteld.

De dag is vooral gericht op nieuwe clubbestuurders (andere leden zijn niet minder hartelijk welkom!) om bestuurlijke zaken door te nemen, actuele Kiwanis thema’s te bespreken en vooral met elkaar te netwerken.

De deelnemers kregen bij binnenkomst een hand-out vol nuttige informatie om in eigen clubbestuur en door leden in een later stadium nog eens te kunnen (her)lezen. Het meest gevraagde onderwerp is fundraising. In het ochtendprogramma was de publicatie van een database met 79 fundraising projecten bij 38 Kiwanis clubs een gewaardeerd nieuwtje in Kiwanis Nederland. Ook was er een presentatie over Fundraising met voorbeelden van ‘hoe kun je beginnen’ en kritische succesfactoren bij meer complexe fundraising.

Vervolgens presenteerde Luit Ezinga de stand van zaken van STOP Tetanus waarbij bleek dat de helft van onze doelstelling van € 1 miljoen per 2015 inmiddels door de clubs is toegezegd. We zijn er nog niet, constateerde Luit, omdat veel clubs nog niets van zich hebben laten horen! Vlak voor de lunchpauze gaf Lions-lid Gerhard van Klaveren uit Deventer een presentatie over best practice met het verzamelen van cartridges en mobieltjes; de opbrengst daarvan komt ook aan STOP Tetanus ten goede.

Na de netwerklunch, waaraan ook Young Professionals deelnamen, was er een openhartige discussie over thema’s zoals de identiteit van Kiwanis, communicatie (een vaak besproken onderwerp) en de organisatie van Kiwanis. Daarbij kreeg het Districtsbestuur nuttige feedback uit de zaal. Tenslotte volgde een presentatie en discussie over Interne Communicatie en konden er vragen gesteld worden over drie praktische richtlijnen voor Kiwanis clubs.

Aan het slot om 15:30 uur bedankte Rik Goedman de organisatoren. Hij kondigde aan dat deze dag herhaald zal worden en wel op zaterdag 26 oktober 2013. Met de deelnemers wordt een online evaluatie gedaan. Na afloop bij borrel en snacks werden door deelnemers lovende woorden gesproken over deze dag. Al met al was het een nuttige en gezellige zaterdag.

De integrale hand-out van de Besturendag 2012 is hier te downloaden. Dit bestand is 30 Mb; de omvang van de andere downloads varieert van 3 tot 10 Mb.

Paul Brackel
secretaris van Kiwanis Nederland