EUR5.500,- aan Villa Pardoes

De laatstgehouden eindejaarsactie die Kiwanis Goeree-Overflakkee hield, in december jl., heeft weer een prachtige opbrengst bijeengebracht voor het goede doel: € 5.500. Een cheque ter waarde van dit bedrag werd vorige week dinsdagavond in restaurant Roxenisse te Melissant overhandigd aan twee dames die daar namens het goede doel de gift in ontvangst namen, Villa Pardoes te Kaatsheuvel.

"Eigenlijk kunnen we 't niet maken om na zo'n succesvolle eerste keer het er bij te laten zitten…" Dat zei Caroline van Kempen vorig jaar namens de eilandelijke Kiwanisclub, nadat die toen voor de eerste keer een grootschalige eindejaarsactie had gehouden, die zeer succesvol uitpakte. En inderdaad werd ook afgelopen december volgens dezelfde formule een eindejaarsactie gehouden, waarvan de opbrengst zelfs die van de vorige keer overtrof.

Eindejaarsactie

Ging 't die vorige keer om biologische Schotse Zalmzijde die binnen het bedrijfsleven aan de man gebracht werd om in de aanloop naar Kerst aan relaties cadeau te doen, ditmaal was het Pork Wellington – een soort varkenshaas in krokant bladerdeeg, geleverd en gesponsord door Slagerij Van Zuidland te Dirksland – waar de actie om draaide. Bedrijven die ervoor kozen om dit als eindejaarsgeschenk voor relaties te bestellen, hoefden weer alleen hun bestellingen en bezorgadressen aan Kiwanis door te geven, al of niet met een wenskaart erbij, en de rest zou Kiwanis opnieuw geheel verzorgen, dus inclusief het bezorgen van de bestelling. Ofwel: een stukje ontzorgen van de ondernemers.
De voorverkoop ging in september al van start. Hiervoor hebben de leden van de eilandelijke Kiwanisclub bedrijven persoonlijk benaderd. Omdat ze een aanzienlijk verkoopaantal wilden behalen, richtte de verkoop zich niet alleen op Goeree-Overflakkee maar op heel Nederland. Er werden weer circa vierhonderd bestellingen geplaatst, vanuit het noorden van het land tot het zuiden toe. Het product ging in een fraaie verpakking met daarin een isolatiebox waarin het vlees buiten de koeling zes uur lang goed blijft. Op de bezorgdag, vlak voor Kerst, stond voor dag en dauw weer een leger vrijwilligers en leden van de eilandelijke Kiwanisclub paraat om de hele dag af en aan te rijden. Een hele operatie, die overigens weer gesmeerd liep.

Villa Pardoes

De opbrengsten van de acties van Kiwanis gaan altijd naar een goed doel waarbij het kind centraal staat. Dikwijls een doel op het eiland, maar soms ook erbuiten, zoals deze keer.
Villa Pardoes is een vakantieverblijf voor kinderen van 8 t/m 12 jaar die ernstig of levensbedreigend ziek zijn. Zij én het hele gezin waartoe ze behoren, worden een gratis vakantieweek aangeboden op het park van Villa Pardoes te Kaatsheuvel, vlak naast De Efteling. Nog niet zo lang geleden is het gehele complex vernieuwd en uitgebreid. Omdat de wachttijden opliepen tot een halfjaar werd de capaciteit met 50 procent vergroot van 8 huisjes naar 12, zodat de wachttijd nu zo'n 2 á 3 maanden is. Terwijl vakantie vieren voorop staat – met voorzieningen als een 'Bubbelparadijs', een Snoezelkamer, een centrale huiskamer en een centraal terras – is het bijzonder dat Villa Pardoes ook medische zorg direct achter de hand heeft. Niet met eigen artsen of behandelaars in dienst, maar wel met ziekenhuizen en artsen uit de nabije omgeving waarop meteen een beroep kan worden gedaan zodra dat nodig is. In totaal zijn 140 vrijwilligers actief bij Villa Pardoes, dat het verder geheel moet hebben van giften en donaties. Aangezien voor één week vakantie voor een gezin € 2.000 neergeteld moet worden, toonden de dames van Villa Pardoes zich vorige week wát blij met de steun die ze van de eilandelijke Kiwanisclub kregen. "Hiervan kunnen twee gezinnen even heerlijk een week iets anders aan hun hoofd hebben dan een omgeving van dokters en ziekenhuizen. Fantastisch, hartelijk dank hiervoor!"