Geslaagde Wijnactie t.b.v. Lustrumproject Het Vergeten Kind

Kiwanis Club Hilversum-Baarn, Laren en het Gooi van wijn proeverij naar wijnactie

Wijnproeverij wordt online wijnactie

Inspiratie hoe ons lustrumproject ook in coronatijd aandacht krijgt

De overheidsmaatregelen rond het Covid-19 virus hebben in Kiwanis veel teweeg gebracht. Veel clubs hebben moeite om hun activiteiten door te laten gaan. Dat heeft een grote impact op de fundraising van de clubs.

Eind maart 2020 zouden Kiwanis Clubs Hilversum-Baarn, Laren en Het Gooi hun wijnspijsdiner en wijnproeverij organiseren voor het lustrumdoel Het Vergeten Kind. Met de aankondiging, half maart, dat bijeenkomsten niet door konden gaan hadden de clubs dan ook een uitdaging.

Een creatieve oplossing

De Kiwanisclubs hebben het over een andere boeg gegooid omdat veel reguliere bezoekers van de wijnproeverij en het wijnspijsdiner al aangaven naar de actie uit te kijken. Dus hebben de clubs besloten om de wijnproeverij om te dopen in wijnactie en ervoor te gaan. De bestellingen werden via e-mail ingezameld. De mensen die eerder de wijnproeverij hadden bezocht en mogelijk nieuwe geïnteresseerden kregen de toelichting en wijnbeschrijvingen toegemaild. En het bestelformulier konden ze per e-mail terugsturen. De leden van de club zorgden ervoor dat de wijnbestellingen volgens de RIVM maatregelen konden worden gesorteerd en door de leden in vooraf besproken tijdslots konden worden opgehaald om te worden bezorgd. Op die manier werd vermeden dat er te veel mensen op de verdeel-locatie tegelijkertijd aanwezig zouden zijn.

De uitwerking en de ervaringen

De reacties op het in ieder geval doorgaan van de actie waren erg positief en uiteindelijk bleken er veel bestellingen binnen te komen. Hoewel het nu nog aan de vroege kant is de volledige balans op te maken zijn de ervaringen positief.

Natuurlijk missen de leden de sfeer en de gezellige contacten van het wijnspijsdiner en de wijnproeverij, maar de opbrengst lijkt in eerste inschatting de normale opbrengst te benaderen.

De verwachting is rond €6000 uit te komen voor de stichting Het Vergeten Kind.

Al met al zijn de clubs blij dat ze hebben doorgezet en hebben gezocht naar mogelijkheden om gelden in te zamelen via de wijnactie. En het bewijst dat een traditioneel project op een andere manier ook door kan gaan - en uiteindelijk kan bijdragen aan de fundraising voor een goed doel waarmee veel kinderen kunnen worden geholpen via een onvergetelijke vakantie. Want uiteindelijk, daar doen we het voor als Kiwanis-leden!

Joost Boers, Kiwanisclub Hilversum-Baarn, mede namens de lustrumcommissie

Zijn er bij jouw Kiwanisclub ook creatieve ideeën om bepaalde geplande activiteiten op een mogelijk aangepaste manier voortgang te laten vinden?

Of heb je vragen of opmerkingen voor de lustrumcommissie? Laat het ons dan weten!

Dat is mogelijk via het e-mailadres jubelcommissie@kiwanis.nl