Gouverneur Paul Toussaint EC&C brengt bezoek aan Nederland

Paul Toussaint, Kiwanis Gouverneur 2010-2011 van District Eastern Canada and the Carribean bezocht -net na zijn jaar als Gouverneur - in oktober 2011 Amsterdam om zijn Nederlandse Kiwanis vrienden weer te ontmoeten.

Dit District heeft geografisch gezien de grootste spreiding van Kiwanis in de wereld, van Newfoundland in Canada tot Suriname en Frans Guyana in Zuid Amerika . Alle eilanden uit de Carribean horen daar ook bij zoals Jamaica, Haïti en St. Lucia. Er zijn in dit District 28 divisies en 260 clubs met meer dan 8000 leden. Paul (69 en net gepensioneerd) is in zijn jaar als Gouverneur daarom bijna onafgebroken op reis geweest . Zijn grote kracht is het houden van inspirerende redevoeringen evenals het onderhouden van warme persoonlijke contacten, eigenschappen waarmee hij menigeen weet te enthousiasmeren. Het overbruggen van alle culturele verschillen is een vanzelfsprekende missie voor hem geworden. Kiwanis Club Schoelcher, Martinique, zijn thuis Club is mede door hem opgericht in 1984. Dit was eerst een herenclub en is inmiddels succesvol omgeschakeld naar een gemengde club. Zijn motto: “ Youth is hope. Let’s get them ready so that they have the strength to look forward tomorrow. ”

We ontmoetten hem samen met de Kiwanis Clubs van Curaçao, Aruba, Martinique, Frans Guyana en Suriname in februari 2011 in Paramaribo, alwaar een Divisie vergadering werd gehouden. Wij bezochten deze vergadering op uitnodiging van onze Surinaamse Kiwanis vriendinnen van club Paramaribo. Onze Club heeft daar bijgedragen aan hun project voor de kinderkliniek van het Academisch ziekenhuis Paramaribo. De vergadering werd tweetalig (Engels/Frans) gehouden en de volksliederen werden staande gezongen. Ter plekke werden door de Clubs bijdragen toegezegd voor Eliminate en opvallend veel initiatieven om Kids clubs en Junior/Young Professional Clubs op te richten. Een mooi staaltje van “Sharing best practice” , en het besef dat je onze actieve Kiwanis vrienden overal ter wereld kunt tegenkomen.

Paul is inmiddels -getuige de foto- helemaal thuis in Holland en komt graag nog eens terug.

Martien van der Meer ,
Kiwanis Club Laren