Grote Hoogvliegersdag in Drachten

Zaterdag 24 september 2011 vindt er op de airstrip in Drachten een bijzondere manifestatie plaats. Door de Stichting Hoogvliegers wordt in samenwerking met de serviceclubs Kiwanis Drachten en Lions Surhuisterveen een zogenaamde Grote Hoogvliegersdag georganiseerd voor 30 ernstig zieke kinderen. Tussen 11.00 uur en 14.00 uur gaan zij ieder afzonderlijk of vergezeld door één van de ouders (en als de plaatsruimte het toelaat ook met een broertje of zusje) het luchtruim in. Voor veel kinderen betekent dit hun luchtdoop. Zo kunnen ze hun eigen woonomgeving vanuit de lucht waarnemen. Klap de vuurpijl is dat de kinderen ook zelf het vliegtuig even mogen besturen; een voor hen onvergetelijke ervaring. Het vliegavontuur wordt “formeel” bezegeld met de uitreiking van een Hoogvliegers vliegbrevet.

Het startsein wordt rond 11.00 uur gegeven door burgemeester Bert Middel en wethouder Marjan van Aart, die daarmee het bijzondere karakter van deze dag voor de kinderen onderstrepen.

Ook nadat de kinderen weer vaste grond onder de voeten hebben, is er voor hen nog van alles te beleven. Sportbedrijf Smallingerland heeft een enorm springkussen op het terrein geplaatst, dat vanaf het moment dat de luchtpomp in werking word gesteld druk kan worden “besprongen”.

De stichting “Keep them rolling” is aanwezig met een aantal oude en indrukwekkende legervoertuigen uit de tijd van de tweede wereldoorlog. Zij bieden de kinderen, maar ook aan hun familieleden de mogelijkheid een ritje met hen te maken.
Ook is Jan Hofstra met een antieke autobus aanwezig, waarmee de kinderen en hun aanwezige gezinsleden een tourtochtje kunnen maken.

Verder is er de clown Joepie in de persoon van Jacqueline Nowak uit Harkstede. Zij blijkt over veel talenten te beschikken. Niet alleen weet zij de kinderen prachtig te schminken, maar ook maakt zij van ballonnen in allerlei kleuren, vormen en afmetingen prachtige kunstwerken. Ook is de brandweer met de ladderwagen aanwezig, van waaruit men de omgeving kan verkennen. Tenslotte zijn er enkele klassieke cabrio’s van deelnemers aan de LKC Rally waar de kinderen een ritje in mee kunnen rijden.

Dankzij de medewerking van het Fries Congrescentrum en Vreewijk Catering zal de verzorging van de inwendige mens top zijn. Niets zal hun medewerkers te veel zijn om alle hongerige en dorstige magen te vullen, van broodjes tot patat, van ijs tot frisdrank, van koffie tot thee. Ook zullen zij zorg gedragen voor het meubilair.

Het vliegen en alles wat daarmee annex is vereist een strakke organisatie en die is bij de stichting Hoogvliegers perfect in orde. Maar liefst 8 vliegtuigen uit verschillende delen van het land zullen naar Drachten komen, waaronder een groot toestel waarmee in groepsverband nog vluchten kunnen worden gemaakt.

Zie ook: www.stichtinghoogvliegers.nl