Het 46e Europese Congres te Berlijn

Bij het afscheidsdiner van het Congres op zaterdagavond, vroeg ik aan mijn tafelgenoot van KC Sankt Gallen: “Wat vertel je over het Congres als je weer op jouw club komt?”.

Het antwoord was dat je tijdens zo’n congres ziet hoe internationaal Kiwanis is en dat je verschillende nationaliteiten spreekt en ontmoet.

Voorafgaande aan de opening op vrijdag werden verschillende workshops gehouden waarvan Eliminate/Stop Tetanus bijzonder was doordat leden van verschillend districten vertelden hoe zij de geld inzamelacties deden. Op facebook zijn al een aantal verhalen gezet.

Op vrijdagmiddag werd het Congres feestelijk geopend met muziek door kinderen en zang van kinderen. Het blijft ieder jaar weer en verassing hoe z’n opening wordt ingevuld. Awards werden uitgereikt aan de clubs die al 50 jaar bestaan.

Op zaterdag vond de Algemene Vergadering plaats waarbij gestemd moest worden over kandidaten en huishoudelijke zaken zoals aanpassing van de KI-EF statuten aan de statuten van KI, verkiezing van een vice President voor KI-EF en de verkiezing van een Trustee want Sjoerd Timmermans heeft zijn 3 jaars termijn volbracht. Op scherm werd tijdens zijn toespraak een wel heel vreemde Nederlandse vlag getoond.

Helaas heeft onze kandidaat Martin Poesen het niet gehaald. Dr Ernest Schmid van District Oostenrijk werd gekozen. Bij de verkiezing van Trustee trok op het allerlaatste moment de Italiaanse kandidaat zich terug zodat de overwinning naar Marcel Kreienbühl (DistrictZwitserland/ Lichtenstein) ging.

Bij de begroting voor komend jaar werden nog wat kritische opmerkingen gemaakt. Het nieuwe team 2013-2014 presenteerde zich enthousiast op het podium. Het congres is in een gemoedelijke Kiwanissfeer rustig verlopen.

’s Avonds was er tijdens het diner een verrassing voor District Nederland. Een onderscheiding ‘certificate of Appriciation voor highest per Member Averige’ voor de Stop Tetanus geldinzameling tot nu toe.

Martin Poesen als districten/landen coördinator voor Stop Tetanus en Henny Beuving, Governeur-Elect namen het certificate in ontvangst,

Kiwanis Europa bood Unicef een cheque aan van 3.460.000 euro om te laten zien hoe de stand van de gelden voor Stop Tetanus/Eliminate in Europa is.

Volgend jaar tussen 28 mei – 1 juni zal het Europese Congres plaatsvinden in Annecy in Frankrijk.