Het eerste half jaar van VoorleesExpress Eemland in 2020

Een terugblik en vooruitkijken

Afgelopen half jaar was een bijzondere periode. Door het coronavirus was de uitvoering van de VoorleesExpress zoals we dat gewend zijn, wekelijks kinderen thuis voorlezen, even niet mogelijk. Voor de projectleider was het een uitdaging om op afstand de VoorleesExpress draaiende te houden volgens de maatregels van het RIVM. Uit het contact met de voorlezers bleek een enorme betrokkenheid bij het mooie project dat de VoorleesExpress is. Er werden veel creatieve oplossingen bedacht om contact te houden met het gezin en de voorleeskinderen. De voorlezers ontvingen regelmatig een nieuwsbrief van VoorleesExpress Eemland met tips en informatie over hoe we verder gingen op basis van de regels van het RIVM. Ook de gezinnen werden middels een nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de maatregelen en kregen tips om thuis voor te lezen.

Leusden

In Leusden wordt de VoorleesExpress financieel ondersteund door Kiwanis Club Leusden. En dit zijn de resultaten:

• 4 gezinnen zijn sinds januari gekoppeld
  • 7 vrijwilligers zijn nu actief
  • 11 nieuwe aanmeldingen van vrijwilligers
  • 4 nieuwe aanmeldingen van gezinnen

Dit jaar en komend jaar is het streven om 10 gezinnen te bereiken.

En hier doen we het voor!

Mooie reacties die we het afgelopen half jaar kregen

Een voorlezer kwam voor het eerst weer in het gezin na het versoepelen van de maatregels. “Ik had me erop voorbereid dat ik weer opnieuw moest beginnen. Maar ze begon direct met me te praten alsof ik nooit was weg geweest!”

Van een pedagogisch medewerker: "Afgelopen donderdag jouw voorleeskind in een groepje gehad. Zo leuk hoe zij de interactie met het boek aangaat. Leuk om te zien wat de VoorleesExpress doet met een kind!”

Een (mannelijke) voorlezer moest afscheid van ons nemen vanwege een nieuwe baan. Tijdens de sollicitatieprocedure was gevraagd of hij nog ergens spijt van had: “Ik heb o.a. verteld hoe mooi het werk bij de VoorleesExpress is. En dat ik er spijt van heb dat ik hier niet eerder aan begonnen ben.”

Een reactie van een voorlezer tijdens het bedankmoment voor de voorlezers: “Ik kom hier om jou te bedanken. Ik ben er zó trots op dat ik voorlezer van de VoorleesExpress ben”.

En van projectleider Jessica Jager zelf: “Er is veel werk verzet afgelopen half jaar en er ligt nog veel werk. Met groot plezier vervolgen wij dit traject om zoveel mogelijk kinderen en ouders te laten genieten van boeken, verhalen en taal!”