Hybride vergaderingen, een nieuwe dimensie aan het Kiwanis-zijn

Tips en Tricks bij gebruik van Zoom of Teams

Sinds de pandemie en de lockdown werken veel mensen “op afstand”. Thuis werken en digitaal vergaderen. Ook bij Kiwanis hebben we de omschakeling moeten maken naar overleg via Zoom en Teams. Niet voor iedereen heel vanzelfsprekend. Groot was de opluchting dat we weer samen konden zijn voor het ontmoeten, eten en overleg.

Toch heeft het digitaal overleg ook voordelen. Je bent er minder tijd mee kwijt, ze starten en stoppen vaker op tijd en het maakt sommige vergaderingen mogelijk die anders gezien de reistijd niet in je agenda zouden passen. Ook bij Kiwanis kunnen de werkgroepen en commissies via deze weg snelheid en effectiviteit bereiken. Daar blijkt Zoom of Teams veel prettiger te werken dan het naar elkaar schrijven van mails met bijlages. Zo worden de bestuursvergaderingen van Kiwanis Nederland frequenter en korter gepland, waar mogelijk aangevuld met gezamenlijke vergaderingen op locatie.

Ook (grote) bedrijven en het onderwijs passen zich snel aan. Er wordt al rekening gehouden met meer structureel thuiswerken, minder ‘werkplekken’ op kantoor en soms zelfs werken in de randstad en wonen in het oosten of het buitenland. Het idee dat niet iedereen dagelijks op kantoor of school is begint te wennen. Vergaderruimtes en lesruimtes worden zo ingericht met camera’s en schermen dat een gelijktijdige combinatie van thuis en op locatie geen probleem meer is. Hybride dus. Vanuit huis en op locaties naadloos en vanzelfsprekend deelnemen aan een vergadering of les.

Zo vanzelfsprekend is dat echter nog niet, het vergt wel enige aanpassing, goede apparatuur en vooral veel voorbereiding. En velen hebben de behoefte om elkaar gewoon live te zien en hopen dat we het digitaal vergaderen snel achter ons kunnen laten.

Wellicht is het verstandig om er rekening mee te houden, dat een overleg of event wel op locatie wordt gehouden, maar dat niet iedereen aanwezig kan of wil zijn. Dat er bij voorbaat vanuit gegaan wordt dat het een hybride bijeenkomst zal zijn. Daar zullen ook het programma en de voorzieningen op aangepast moeten zijn. Misschien in eerste instantie eenvoudig, waarbij voor elke clubvergadering het presentatiescherm, een extra luidspreker/microfoon en een webcam worden opgesteld, zodat leden die er niet bij kunnen zijn weliswaar het gezellig samen eten moeten missen, maar de vergadering wel bij kunnen wonen. Dat vergt enig experimenteren en gewenning, per club en per locatie.

Ian Ramsey , KC Brielle en LG divisie 4 Holland Zuid