Indrukwekkende lezing Joseph Oubelkas

Dinsdag 9 april kwamen bijna 70 leden en belangstellenden van Kiwanis Tiel bijeen in het Hotel van Balveren in Echteld voor het jaarlijkse Rivierenland Diner. De gasten hadden 50 euro per persoon betaald en kregen daarvoor een heerlijk 3-gangen diner. Na aftrek van de gemaakte kosten wordt de opbrengst verdeeld onder Ziekenhuis Rivierenland Tiel voor de aanschaf van een speciale borstvoedingstoel en de Stichting Heartbeat, die zich inzet voor de hulp aan jonge kinderen met hartproblemen.
De bekende Joseph Oubelkas, bekend van het boek met als titel : "400 brieven van mijn moeder", van radio en televisie optredens o.a. bij de Wereld Draait Door en Pauw en Witteman, vertelde zijn verhaal. In een ruim één uur durend optreden waarbij je soms een speld kon horen vallen, vertelde hij over zijn ervaringen in de Marokkaanse gevangenis. Hij is geboren in Raamsdonkveer en heeft een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader. Zijn ouders scheidden en zijn moeder voedde hem voornamelijk alleen op. Hij had en heeft nog een zeer sterke band met haar. Op 20-jarige leeftijd was hij een van de jongste IT-ingenieurs en startte een eigen bedrijf. Alles verloopt vlot tot eind 2004 als een opdrachtgever hem vraagt een jaar in Marokko voor hen te gaan werken. Daarmee veranderde zijn leven radicaal. Uiteindelijk belandde hij ruim 4 jaar in de Marokkaanse gevangenis, waar hij de vreselijkste dingen meemaakte en diverse keren de belofte kreeg voorgeschoteld dat hij terug mocht naar Nederland. Iedere keer draaide dat uit op een teleurstelling. Tijdens zijn harde leven in de gevangenis bouwde hij bijzondere vriendschappen op en werd hij onvoorwaardelijk gesteund door de 400 brieven van zijn moeder.
Het was een zeer inspirerend betoog van de nog jonge Joseph waarbij de positieve instelling van hem de boventoon voerde. Joseph vertelde ook dat hij nog steeds contacten heeft met ex-gedetineerden uit zijn tijd in Marokko.
Na afloop was zijn boek te koop en signeerde hij zijn boeken met een persoonlijke tekst. Ook van deze boekenverkoop - € 19,95 - ging er per boek 5 euro naar het goede doel.
Tegen 23.00 uur was de geslaagde avond ten einde en keerde iedereen met een bijzonder gevoel en een zeer opmerkelijk verhaal rijker huiswaarts.
Voor volgend jaar, als opnieuw het Rivierenland Diner wordt gehouden, zal het moeilijk worden deze avond te overtreffen.
Maar Kiwanis Tiel zal Kiwanis niet zijn als de handschoen voor deze uitdaging niet door de leden wordt opgepakt.