Kiwanis biedt aan: Palingroken voor het goede doel

Op zoek naar een leuk evenement voor uw (bedrijfs)feest? Verras uw gasten dan eens met een oud-Hollandse palingrokerij. Wij komen graag bij u langs met onze mooie houten rookton en bereiden voor uw bezoekers de lekkerste Ierse paling of zalm. Gezellig om naar te kijken en heerlijk om te proeven!

Wilde Ierse paling

Op ambachtelijke wijze roken wij de paling in onze decoratieve houten rookton op een mix van eiken- en beukenhout. De paling waarop wij uw gasten trakteren komt uit Lough Neagh, een groot zoetwatermeer dertig kilometer ten westen van Belfast. De paling kan hier vrij rondzwemmen en de lokale vissers zijn aangesloten bij een organisatie die er voor zorgt dat het meer niet wordt leeggevist. De lijnaal uit Lough Neagh wordt door palingrokers en liefhebbers zeer gewaardeerd vanwege de smaak en zachtheid van de vis.

Duurzaamheid

De paling uit die wij roken wordt gevangen met long-lines. Dat heeft als voordeel dat er géén ongewenste bijvangst is. Daarnaast gebruiken de vissers een zogenaamde Ierse palinghaak. Dit is een haak met een lichte buiging, die ervoor zorgt dat jonge palingen deze niet kunnen doorslikken. Daardoor vangt men alleen de grotere, volwassen palingen. En verder heeft Lough Neagh een beperkt visseizoen. Dat geeft de paairijpe aal de kans weg te trekken naar de Sargassozee om zich voort te planten.

Goed doel

De opbrengst van de palingrokerijen die wij organiseren gaat naar (Utrechtse) kinderprojecten. Kiwanis Club Utrecht is al 40 jaar actief voor kinderen. Sommige projecten richten zich op fundraising voor het goede doel. Andere projecten richten zich op de persoonlijke inzet van de leden, met tijd en deskundigheid. Kiwanis is een wereldwijd actieve community van clubs, leden en partners. Het motto van Kiwanis is: 'Serving the children of the world'.

Meer informatie

De kosten van onze palingrokerij zijn afhankelijk van uw wensen, het aantal personen en de dagprijs van de vis. Neem gerust contact op met Henk Potter voor meer informatie of een offerte: henk.potter@gmail.com Of bel met 06-53391363. Wilt u zien welke projecten wij organiseren voor kinderen binnen en buiten de regio Utrecht? Kijk dan op onze website: www.kiwanisutrecht.nl