Kiwanis Breda de Baronie steunen zomerkampen

De Stichting Zomerkampen Breda heeft tot doel vakantiekampen te organiseren voor jeugdigen en jongeren waarbij zij in de gelegenheid gesteld moeten worden te komen tot een maximale ontplooiing. Eenvoudig komt het erop neer dat de stichting kinderen uit Breda een prettige vakantie aanbiedt voor een zo laag mogelijk bedrag. De ZOKA is een vrijwilligersorganisatie. Dat betekent dat ongeveer 15 mensen zich in hun vrije tijd nagenoeg het gehele jaar bezig houden met de voorbereidingen en de nazorg van de kampweken.

De kampen zijn ieder jaar weer een groot succes. Dit jaar werden de kampen gehouden op het terrein Sparrenhof in Tilburg.

Tijdens de kampen wordt een gevarieerd programma aangeboden waarbij de jongeren veel zelf moeten aanpakken en natuur en water centraal staan. De jongeren zijn verdeeld in leeftijdscategorieën tussen globaal 6 en 16 jaar. Het laatste van de drie kampen wordt een specifiek programma opgezet voor jongeren met een handicap.

Teneinde de organisatie van de ZoKa bij te staan hebben de Kiwanis Breda – De Baronie stevig uitgepakt. Zij waren aanwezig op het zomerkamp en boden de leiding een stevige hoeveelheid nieuw materiaal aan. De Zomerkampen werden verblijd met twee pallettrucks om het materiaal en de tenten eenvoudiger te kunnen verplaatsen over het grote kampeerterrein en naar de opslaglocatie. Verder kregen de zomerkampen kabelhaspels, mobiele muziekinstallaties en een elektrische waterkoker overhandigd. Ook twee megafoons – heel erg bruikbaar als al die jongeren moeten worden verzameld na afloop van een inspannende actie - stonden op het lijstje. De organisatie van de ZoKa is zeer verguld met de spullen die inmiddels al volop in gebruik zijn. Als sluitstuk van de overdracht zijn allen aanwezigen getrakteerd op een lekker frietje.

Wiek Noldus
Adri van Beek