Kiwanis Club Almelo schenkt poppen aan ziekenhuizen

Op 14 februari (inderdaad, Valentijnsdag) hebben Frank Schoonebeek, Paul Bollen en Theo Bente namens Kiwanis Club Almelo de eerste serie van 500 Kiwanis poppen geschonken aan de kinderafdelingen van de Almelose en Hengelose ziekenhuizen welke behoren tot Ziekenhuis Groep Twente. Ook Bert Dannijs, de landelijk projectleider van het Kiwanis poppenproject, was hierbij aanwezig. Paul Bollen merkte daarbij op dat wanneer de poppen op zijn een telefoontje volstaat om de volgende serie(s) van 500 stuks af te leveren. Het was een feestelijke happening, bijgewoond door diverse verpleegkundigen, een kinderarts en een heel blij meisje. De Kiwanis pop biedt troost en steun aan kinderen tijdens ziekenhuisopname en behandeling.

Kiwanis Club Almelo schenkt poppen aan ziekenhuizen

De Kiwanispop is een pop van ongeveer 35 cm groot in de vorm van een gestileerd kinderfiguur, gemaakt uit katoen gevuld met polyester. De poppen worden geschonken aan ziekenhuizen waar kinderen. o.a. voor operaties maar ook onderzoeken worden opgenomen.

Pop geeft kinderen goed beeld van behandeling

De Kiwanis poppen worden door de ziekenhuisstaf aan de kinderen gegeven tijdens de voorbereiding op de behandeling die deze kinderen moeten ondergaan. De pop wordt gebruikt om een kind uit te leggen wat er met hem/haar gaat gebeuren. De behandeling kan via de pop gemakkelijker uitgelegd worden.

De pop kan de kinderen vertrouwen geven.

De hele behandeling kan door de behandelende arts of de medisch pedagoog van het ziekenhuis op de blanco pop worden getekend met een (voor gebruik door kinderen toegelaten) stift of potlood. Dat kan iets van de angst wegnemen die bij een kind heerst voor een operatie of andere vorm van behandeling. Daardoor is de kans groter dat een kind de situatie waar het in zit gemakkelijker kan accepteren. Daarnaast zijn de kinderen vrij hun eigen pop vorm qua kleur en tekening te geven. Dit biedt ook mooie en veilige openingen voor een gesprek.

Het kind en zijn verhaal, ook buiten het ziekenhuis.

Onze ervaring is dat de pop het kind ondersteund in zijn verhalen naar de buitenwereld, ook na ziekenhuisperiode. Thuis, op school of bij vriendjes. Door de pop als metafoor te gebruiken, vertellen de kinderen makkelijker hun verhaal. Of dit nu leuke, stoere of juist enge verhalen zijn.