Kiwanis Club Lelystad bestaat uit kerels met zeebenen

HISTORISCHE FRIESE SKUTSJES KRUISEN DE DEGENS OP WINDERIG IJSSELMEER

Vrijdag 24 juni vertrokken 12 opgetuigde oorspronkelijke Friese vrachtvaarders vanuit jachthaven Flevo Marina voor twee uiteindelijk spannende races op een daarvoor speciaal uitgezette driehoekbaan voor de kust van de Flevolandse hoofdstad Lelystad. Aan boord de deskundige bemanning aangevuld met gasten uit het bedrijfsleven. “Ondernemers die in de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen kijken naar mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken”, beschrijft Kiwanis-voorzitter Carel Luiting Maten het doel van de vaartocht.

“Als je zelf goed gezond bent, kun je er geen voorstelling van maken hoe het is om langdurig ziek te zijn. Of om iedere dag opnieuw te leven met een kind, broer of zus die voortdurend extra zorg en aandacht nodig heeft. Dat legt een zware hypotheek op een gezin, levert spanning en stress, beïnvloedt bewust en onbewust het leven van alle gezinsleden. Als Sailing Kids organiseren wij zeilvakantieweken voor kinderen met een ernstige chronische, soms zelfs levensbedreigende, aandoening en hun ouders, broertjes en zusjes. Dan gaat er medische zorg mee zodat iedereen zich echt kan ontspannen, vreugde kan beleven en tot elkaar kan komen. Even weg van de dagelijkse sleur. Even vergeten dat je ziek bent”, vertelt Annelies Blom, voorzitter van Sailing Kids.

“Wij hebben in een voorgaande editie al kunnen zien en ervaren hoeveel geluk dat oplevert”, vertelt Carel Luiting Maten, “en dus hebben we opnieuw voor dit fantastische doel gekozen”.

“De races met de skûtsjes werd bij een stevige wind een echt zeilavontuur. We mochten het met ons eigen schip van dichtbij meemaken. Een dag genieten door samen met de bemanning de handen letterlijk en figuurlijk uit de mouwen steken. Wat een sfeer vanaf het begin. Eerst de ontvangst met koffie en roombotercake, vervolgens een palaver voor de schippers, bemanning en gasten met tot slot een opzwepend optreden van het Lelystadse Kaperskoor. Eénmaal op het water brak de lucht open, kwam de zon tevoorschijn en met soms windkracht 5 (twee reefjes in het zeil) stoven de schepen door de schuimkoppen op het water. Een fantastische belevenis”, vertelt Annelies Blom.

“Bij terugkomst in de haven staat de Beerenburg klaar en wordt een toast uitgebracht onder de klanken van een dweilorkest. De prijsuitreiking was een feest op zich, als afsluiting van een sfeervolle schippersmaaltijd. Ditmaal geen raasdonders maar een smaakvol lopend Indisch buffet afgeblust door het ijs van ‘Hans & Griet’ uit Zeewolde. Voor ons kwam toen de grootste verrassing. Door de deelname van verschillende bedrijven mochten wij een cheque in ontvangst nemen van maar liefst € 8.000,-. Met de opbrengst van deze geslaagde skûtsjesrace is het voor ons mogelijk om onze eigen gasten een onvergetelijke zeilweek op het IJsselmeer te bieden. Een hartverwarmend gebaar. Daarvoor zijn we de Kiwanis Lelystad dankbaar”, besluit Annelies Blom haar terugblik.

Winnaar van de race werd het skûtsje ‘Ut en Thus’ uit Nijbeets met schipper Henk Regts. Hij werd bijgestaan door medewerkers van ziekenhuis MC Zuiderzee (Lelystad), ziekenhuis Sint Jansdal (Harderwijk) en Polikliniek Dronten. Kiwanis Lelystad staat op zeebenen in een gevecht met de wind en de zeilen, met optimale stuurmanskunst, een voldaan en vooral rozig gevoel en tot slot gejuich voor de enige echt winnaar: de stichting Sailing Kids. “Ik wil jullie hartelijk bedanken voor het vele voorbereidende werk en voor de geweldige inzet om deze skûtsjesrace tot een succes te maken”, besloot Annelies Blom, enigszins geroerd, haar dankwoord.