Kiwanis club Oss stimuleert Kunst in de Zorg

In december 2019 kwam Manon van Hees, zakelijk leider van De Lachende Zon, theater van de zintuigen, tijdens een bijeenkomst van Kiwanis in Oss enthousiast vertellen over de kracht van muziek en theater voor mensen met een verstandelijke beperking. Kunst raakt en zorgt voor contact en verbinding. Dat is voor iedereen zo, dus óók voor mensen met een intensieve zorgvraag.

De leden van Kiwanis waren enthousiast over het plan om in de regio Oss een aantal concerten te geven voor verschillende woongroepen en dagbestedingscentra. Dankzij hun ondersteuning was het mogelijk om in het voorjaar een reeks van 13 concerten te geven.

Elco van Alphen en Margo Lötters, beiden acteurs en musici bij De Lachende Zon wisten steeds weer muzikaal af te stemmen op ieders persoonlijke sfeer en behoefte waardoor ieder op zijn of haar manier kon genieten van de concerten. Na een jaar lang geen uitjes te hebben gehad of geen mensen meer te kunnen ontvangen, was iedereen toe aan samen wat leuks beleven, live en niet via een beeldscherm. De kracht en het plezier van muziek ervaren met elkaar was duidelijk merkbaar.

/imagecache/lg/uploads/2021/07/delachendezon2.JPG

Door hun jarenlange ervaring in het spelen voor en met mensen met een ernstige, vaak meervoudige, beperking, weten Elco en Margo hun publiek te raken en aan te zetten tot kleine interacties. De concerten waren dan ook een feestje.

Ter  afsluiting van deze tour speelde De Lachende Zon, theater van de zintuigen afgelopen weekend  2 voorstellingen Spiegel in De Lievekamp, Theater van de Stad. Een voorstelling over schoonheid met prachtige zelf gecomponeerde muziek. Beide voorstellingen waren uitverkocht en ouders, opa’s en oma’s konden met hun (klein-)kind genieten van een passend theateraanbod.

Fantastisch hoe Kiwanis en De Lievekamp, theater van de Stad hebben bijgedragen aan kunstaanbod voor kinderen, jongeren en volwassenen met een intensieve zorgvraag.

Kiwanis club Oss steunt goede doelen in de regio Oss, in het bijzonder waarbij kinderen of kwetsbaren in de samenleving hulp goed kunnen gebruiken.

/imagecache/lg/uploads/2021/07/delachendezon3.JPG

www.delachendezon.nl