Kiwanis Congres Deventer in teken van inspiratie

Groei Kiwanis door meer zichtbaarheid via digitale media

Op zaterdag 14 september kregen ruim 200 congresgangers tijdens het jaarlijkse Kiwanis congres in de Deventer Schouwburg een flinke dosis inspiratie opgediend. Dat varieerde van een inspiratiemarkt tot aan een plenaire ledenvergadering met ertussendoor een presentatie van Danny Mekic over sociale media.

Inspiratiemarkt
Diverse onderdelen van Kiwanis en clubs presenteerde zich in de foyer van de schouwburg. Communicatiemiddelen in een nieuw jasje, zoals banners met het nieuwe Kiwanislogo, de website en stickers werden bekeken. Kiwanis club Arnhem had een uitgebreide presentatie met de Kiwanispop die zij het afgelopen jaar nieuw leven in hadden geblazen. En niet alleen de pop stond weer in de belangstelling. Ook allerlei afgeleide producten, zoals koeken en zeepjes. Tijdens de vergadering zelf werd een indrukwekkende 7 minuten durende documentaire getoond over het gebruik van de Kiwanispop, gemaakt door Marjon Wassenaar van KC Rijn en Gouwe.

Google ranking en meer

Danny Mekic, een jonge internetondernemer, zette met zijn presentatie over social media het gezelschap op het goede spoor door te filosoferen over de googleranking van Kiwanis en hoe wij onszelf meer kunnen profileren door te laten zien wat we doen via film, fotografie. Danny: “Het gaat erom, goed te gebruiken wat er al is.” Met technologie en internet kun je stappen zetten. Als Kiwanis organisatie moeten we ons richten op: aanwezigheid, weten wie onze doelgroepen zijn, iedereen mee laten doen, spanning creëren, het goede doel verbinden. Maak zichtbaar waaraan we het geld besteden. Internet heeft een verbindende werking en jongeren willen uitgedaagd worden. Dat kan via participeren, verbinden, waardering, geruststelling, afwisseling, ontwikkeling of een bijdragen leveren. Kortom: “Als Kiwanisclubs aansluiting met nieuwe generaties willen krijgen en behouden, is intensief gebruik van digitale media essentieel. Danny gaf de Kiwanis organisatie nog een compliment, omdat we al sinds 1998 online zijn via kiwanis.nl.

Van alv tot projecten

De Algemene Vergadering, onder leiding van Gouverneur Rik Goedman (KC Deventer) werd ook bijgewoond door Kiwanis International President Tom de Julio. Deze laatste vertelde dat door het Stop Tetanus project, twee landen vrij zijn van Tetanus. Naast enkele formele punten, zoals het goedkeuren van de strategienota 2013-2018, was er veel aandacht voor de verschillende projecten waar Kiwanisclubs in het afgelopen jaar aan gewerkt hebben. Uiteraard was er een hoofdrol weggelegd voor het wereldwijde Stop Tetanus project. Volgens Martin Poesen zitten we inmiddels met een toegezegd bedrag van € 670.000,- behoorlijk op schema, ondanks dat aantal clubs nog geen gelden hebben overgemaakt. Sjoerd Timmermans, volgt tijdelijk Luit Ezinga op voor 1 jaar als nationaal coördinator van dit project. Sjoerd gaf aan zijn aandacht vooral te willen richten op clubs die nog geen toezegging konden doen.

Awards

Clubs die opvallend veel bijgedragen hebben, werden in het zonnetje gezet en kregen een award uitgereikt. Opvallend was hierin Kiwanis Club Bilthoven door hun storting van € 14.000,- kort voor het congres. Door deze storting komen zij op een totale bijdrage aan het Stop Tetanus van 25.000,-. Paul: “Dit goede voorbeeld doet hopelijk goed volgen.” In ieder geval hulde aan alle Kiwanisclubs in Nederland voor hun bijdragen aan ‘Stop Tetanus’. Naast een grote bijdragen werden ook de zogeheten ‘Club Award’ aan Kiwanis Club Groningen, de ‘Gouverneur award’ voor Chris Zweers (van KC Rotterdam), de ‘Individuele award’ voor Paul Verdurmen (KC Zeeuws Vlaanderen) en de ‘Doedag award’2013 (voor KC Roosendaal en KC Wouw-Zoomvliet). Bekijk hun promotie video maar eens voor een goed overzicht. Een dag die Kiwanis voor het komende meer onder de aandacht wil brengen.

Bestuursoverdracht
Tegen het einde van de jaarvergadering, vond de bestuursoverdracht plaats. Henny Beuving (KC Weert) nam het stokje over van Rik Goedman als Gouverneur. Henny: “Aansluiting met de toekomst is noodzakelijk. Daarbij is participatie van alle Kiwanisleden essentieel, waarbij wij als team 2013-2014 alle mogelijkheden hiervoor moeten bieden.” De nieuwe Gouverneur-Elect Frans van der Avert verhaalde via zijn motto ‘Ken je kracht’, over zijn leven, zijn rol als lid van Kiwanis en het belang om het onderscheidend vermogen van Kiwanis, de ‘kinderen’, bovenaan te zetten.

Netwerken en volgend jaar

Na afloop werd in de foyer door velen nog intensief genetwerkt en geborreld. ’s Avonds was er voor de liefhebber een galadiner in de mooie Bergkerk in Deventer. Wij kijken terug op een goedbezocht en sfeervol congres in Deventer. Met dank aan Gouverneur Rik Goedman en zijn congresteam. Het volgende congres staat gepland op zaterdag 6 september 2014 in Weert.

Tot dan!

Leuke websites voor meer informatie