Kiwanis Den Haag steunt Westland4Gambia

Kiwanis Club Den Haag heeft voor het chocoladeproject gekozen voor het project Stichting westland4gambia.

Stichting westland4gambia laat de Gambiaanse kinderen weer lachen
In februari was het zover... Stichting Westland4Gambia vertrok met zes auto’s en dertien personen naar Gambia. Een reis van twee weken, ruim 7.000 kilometer. Maar ze hebben het gered… de bestuurders en de auto’s. Alle auto’s zijn in Gambia gebleven. Zij werden daar bijvoorbeeld geschonken aan een ziekenhuis of aan een gezin die de auto gebruikt voor schoolvervoer.

Tandpijn
Eén van de zes auto’s is erg bijzonder. Dit is een rijdende tandarts praktijk. Het hoofddoel van stichting is namelijk het verbeteren van de tandzorg in Gambia. Gambiaanse kinderen hebben vaak geen mogelijkheid om naar de tandarts te gaan. Daardoor lopen ze soms jaren met pijnlijke ontstekingen in hun mond rond. Die pijn remt de kinderen in hun ontwikkeling en in het kind zijn. Daarom rijdt er sinds maart een Gambiaanse tandarts in de rijdende tandarts praktijk van de stichting langs Gambiaanse scholen. Daar worden kinderen van hun tandpijn afgeholpen. Ook Nederlandse tandartsen reizen naar Gambia om de tandarts te ondersteunen. De kinderen kijken altijd uit naar de komst van de tandarts. Niet vanwege de vaak pijnlijke behandeling die zij van hem krijgen, maar omdat ze weten dat dit dé kans is om van hun pijn af te komen.

Inboedel
De stichting heeft nu al ruim 2.000 Gambiaanse kinderen van hun tandproblemen afgeholpen. Een mooi aantal, maar de stichting is nog lang niet klaar. Alle kinderen in Gambia moeten weer kunnen lachen en ook kinderen met zeer ernstige tandproblemen moeten geholpen kunnen worden. Ook moeten kinderen voorlichting blijven krijgen over tandverzorging en de spullen ontvangen die ze daarvoor nodig hebben. Daarom is de stichting blij één van de goede doelen te zijn van de chocoladeletterverkoop van Kiwanis. Kiwanis wil graag met de opbrengst een bijdrage leveren aan de inboedel van de tandartsauto. En zo laten wij nog meer kinderen in Gambia lachen!

www.westland4gambia.nl