Kiwanis Doe Dag

Wil ik morgen jarig zijn?

“Ik ben morgen jarig! Samen met Mama heb ik bedacht wat ik wil trakteren aan de kinderen uit de klas. Voor de juf hebben we ook wat lekkers en iedereen feliciteert mij met mijn verjaardag. En als ik morgenochtend wakker word dan is er vast een kadootje. Zou ik die nieuwe fiets krijgen die ik laatst heb gezien? Ik ga nu slapen, des te eerder is het morgen. En dan ben ik jarig. Wat is het spannend en wat heb ik zin in mijn verjaardag!” Herkent u dit?

Als kind, maar zeker ook als ouder van uw kind? De simpele verwachting van zo’n spannende dag is echter niet voor ieder kind weggelegd. Wist u dat 25% van de jarige kinderen ziek worden gemeld op school? ‘Gewoon’ omdat er geen geld is voor een traktatie, laat staan geld voor een kadootje. Huib Loyd, oprichter van Stichting Jarige Job, is vader van twee kinderen. Binnen één jaar hadden zij vier fietsjes. Deze rijkdom stond in zo’n schriel contrast met de armoede binnen andere gezinnen dat hij vond dat hij daar iets aan moest doen. Klein begonnen, vanuit huis, staat er nu een Stichting die jaarlijks 20.000 verjaardagdozen maakt voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar, die landelijk worden meegegeven met ouders die bij de voedselbank hun pakket halen.

De verjaardag wordt, in plaats van een dag ziek, weer een feestje! Afgelopen zaterdag, 6 april, heeft Kiwanis club ‘ de Vrouwen van Putten’ de handen uit de mouwen gestoken op de landelijke aktiedag van Kiwanis Nederland. Huib had de opdracht om de stellingen (!) in het nieuwe magazijn te gaan vullen met het speelgoed dat ongesorteerd in containers lag. Bést een klus, omdat de meeste vrouwen uit de kleine kinderen zijn. Natuurlijk is het gelukt en wordt het maken van een pakket, dat bestaat uit cadeau die de ouders geven, een broertje of zusje, een traktatie voor de klas en leerkracht én de ingrediënten voor een feesttaart, een stuk makkelijker.

De waarde van een pakket is ca. € 35,00. Stichting Jarige Job is het middelpunt van de benefietmiddag die de Kiwanis Club ‘ de Vrouwen van Putten’ hebben georganiseerd. ‘La dolce vita’ – oftewel, ‘het mooie leven’ – op zondagmiddag, 21 april a.s. van 15.00 – 19.00 uur in Restaurant ’t Ganzengors te Spijkenisse. In Italiaanse sfeer kan de gehele middag genoten worden van muziek, het proeven van heerlijkheden, het bekijken en kopen van produkten, met als slot een veiling waarvan de opbrengst ten goede komt van Stichting Jarige Job. Zij zorgen er dan voor dat een kinderverjaardag óók tot het mooie leven behoort. Er zijn nog kaarten (€25,00 p/stuk) beschikbaar bij restaurant Ganzengors te Spijkenisse.