Kiwanis Geleen Award 2014, ‘G’ Handbal Westelijke Mijnstreek

Kiwanis Geleen heeft in 2008 besloten om jaarlijks tijdens de Marcellinus & Petrus Feesten in haar stad, 500 euro ter beschikking te stellen aan een vereniging of initiatie die bijdraagt aan het welzijn van kinderen in deze deelgemeente van Sittard-Geleen. De prijs wordt uitgereikt in de vorm van een Award, waaraan naast een geldprijs van 500 euro ook een wisseltrofee is verbonden. Duizenden mensen waren aanwezig bij deze uitreiking.

Afgelopen zondag 22 juni 2014 werd de Award uitgereikt aan “G Handbal Westelijke Mijnstreek”. Dit initiatief komt voort uit een samenwerking van twee handbalverenigingen, V&L en BFC, die doorgaans op sportieve wijze de strijd aangaan, maar elkaar gevonden hebben in het mogelijk maken van handbal voor mensen met een beperking. De redenen die voor Kiwanis Geleen de doorslag gaven bij het toekennen van de prijs aan deze van de drie genomineerden waren: De mogelijkheid die geboden wordt aan de medemens die doorgaans moeilijk aan sportvereniging kan deelnemen. Het grote plezier dat hieraan beleefd wordt. Het voorbeeldige van de wijze waarop zij elkaar steunen in het overwinnen van beperkingen of problemen. Het positieve effect hiervan op de twee handbalverenigingen zelf: de ervaring dat de steun die mensen elkaar geven voldoening schenkt, de samenwerking versterkt en daardoor niet alleen het team zelf maar de hele vereniging in al haar geledingen meer succesvol maakt.

De trofee zelf is ontworpen door een van onze oud leden en kunstenaar Armand Mathijs. Het ontwerp symboliseert een solide maatschappij waaruit diverse vrijwilligersinitiatieven voortkomen. In het midden hiervan bevind zich een kristal die het pure van ziel van de vrijwilligers voorstelt.