Kiwanis koken voor Kerst

Woensdag 19 december jl. vond in Delftse Maria van Jessekerk een bijzondere kerstviering plaats. Voor de 10e keer werd een speciale kerstdienst gehouden voor dak- en thuislozen uit Delft en omgeving. Na afloop van de dienst was er voor de ruim 200 aanwezigen traditiegetrouw een kerstmaaltijd, bereid door de leden van KC Delft’s Blauw.

De speciale kerstdienst voor dak- en thuislozen is een initiatief van stadsdiaken Hans van Bemmel, die voor de gelegenheid uit Veghel, zijn huidige standplaats, weer naar Delft was gekomen. Samen met zijn opvolger, stadsdiaken Jan Lamberts, leidde hij de jubileumdienst die muzikaal onder meer werd opgeluisterd door het Amsterdamse daklozenkoor ‘De Straatklinkers’.

De kerstmaaltijd bestond uit soep met brood en een slaatje waarna men aan een lopend buffet nog kon kiezen uit gebakken aardappeltjes, diverse soorten vlees en groenten en een toetje. Bij het verlaten van de kerk kregen de aanwezigen nog een attentie van het Leger des Heils mee. Wat er aan bruikbare etenswaren in de kerk achterbleef, werd geschonken aan de lokale voedselbank.

De Delfts Blauwe Kiwanians kregen het weer voor elkaar om alle onderdelen van de maaltijd juist op tijd en op de juiste temperatuur in de kerk af te leveren. Organisatoren Peter Zuure en Jan-Eric Lübbers kijken dan ook tevreden terug: “We koken deze kerstmaaltijd al bijna 10 jaar dus we hebben inmiddels een geolied draaiboek maar het blijft toch ieder jaar weer spannend of alles op tijd aanwezig is. En het blijft een hele prestatie van onze leden om gezamenlijk een maaltijd voor 300 personen te bereiden.”