Kiwanis ondersteunt kinderafdelingen Maasziekenhuis

Mees geland in Pantein Maasziekenhuis

‘Mees’ heet het figuurtje waarmee kunstenaar Diederik Grootjans uit Nijmegen de afgelopen maanden het Pantein Maasziekenhuis heeft opgevrolijkt op de kinderafdeling, polikliniek, wachtruimte, verkoeverkamer enzovoort. Kortom overal waar zieke kinderen in het Maasziekenhuis moeten zijn. Want in het ziekenhuis terechtkomen doe je niet voor je plezier, zeker niet als kind. Het is daarom heel belangrijk dat de kinderen zich zo veel mogelijk op hun gemak voelen, bijvoorbeeld door de kamers wat minder ziekenhuiskamer te maken. En daar levert de kleine Mees nu door de tekeningen zijn bijdrage aan.

‘Mees is een jongetje, inderdaad’, aldus de kunstenaar. ‘Mees is afkomstig uit het laboratorium van het ziekenhuis waar hij gebruikt werd in een boekje over bloed prikken. Over het algemeen ook geen liefhebberij van de meeste kinderen.’

Opvallend is dat Mees eigenlijk een klein figuurtje is op vaak een verder lege muur. Grootjans: ‘Het zijn bewust kleine schilderijtjes, meestal 6 tot 7 per kamer. Zieke kinderen moeten ook weer niet te veel prikkels krijgen. Mees is een klein figuurtje, de voorwerpen die hij vastheeft zijn echter op ware grootte. Een banaan, penseel, potlood, noem maar op.‘

Iedere kamer heeft zijn eigen thema. Kinderen en verplegend personeel spreken dan ook al over de eierkamer, de rolschaatskamer, de banaan- , winter- of tuinierkamer en natuurlijk ook de voetbalkamer.
En altijd zit Mees wel ergens op. Behalve de enkele keer dat hij vrij in de lucht aan ballonnen hangt vind je Mees altijd terug bovenop een stopcontact, een schakelaar of een medisch instrument. Ook wel zit hij tegen het plafond!

Via tekeningen en schilderijtjes die Grootjans in het Radboud-kinderziekenhuis maakte kwam hij in contact met Els van Zwieten van het Maasziekenhuis. Zij was onmiddellijk enthousiast. Maar zoals zo vaak moest er eerst een sponsor voor het project gevonden worden. Die werd gelukkig vrij snel gevonden in Kiwanisclub Land van Cuijk. De serviceclub die in het ziekenhuis al bekend is door de sponsoring van de Kiwanispoppen. Poppen waarmee zieke kinderen beter kunnen aangeven waar ze precies hun klachten hebben of waarop de dokter kan uitleggen wat er met het kind gaat gebeuren. Met een deel van de opbrengst van de jaarlijkse Caribbean Soul Night in Cuijk heeft de club het project van harte ondersteund.

‘Een kleine 4 maanden ben ik bezig geweest’, vervolgt Grootjans, ‘ongeveer een dag per week. Bewust niet meer want je moet een beetje fris in zo’n project blijven staan. Begonnen op de kinderkamers en daarna ook nog de chirurgische afdeling, de verkoeverkamer, de polikliniek en de eerste hulp. Allemaal met tekeningetjes van Mees, maar niet altijd kindertekeningen. De kinderafdeling van het ziekenhuis is voor kinderen van 0 tot 18 jaar dus je mag gerust ook wel eens, voorzichtig, iets engs of puberaals toevoegen.’

Inmiddels zijn er ook kleurplaten en setjes ansichtkaarten met Mees. Met de opbrengst van de verkoop van die kaarten kan de kinderafdeling weer wat andere leuke dingen voor de kinderen bekostigen.

Vorige maand is het project officieel afgesloten met de kunstenaar, twee dames van de kinderafdeling en vier Kiwanisleden.